Mitsubishi deelde eind mei vorig jaar mee dat het zich voortaan vooral zou concentreren op landen in Zuid-Oost Azië waar het een relatief sterke positie inneemt. Dat paste in een strategische herziening van de alliantie waarbij Nissan Japan en de Verenigde Staten voor haar rekening zou nemen en Renault vooral focust op Europa en Afrika. Enkele weken later liet de top van Mitsubishi ook weten dat er geen nieuwe modellen meer ontwikkeld worden voor de Europese markt.
0,9 procent marktaandeel
Dat die strategie inderdaad wordt gevolgd blijkt uit de verkoopcijfers. Mitsubishi verkocht vorig jaar in de 27 landen van de Europese Unie 86.521 auto’s, 29 procent minder dan in 2019 en goed voor een marktaandeel van 0,9 procent. Op de vaderlandse markt verkocht Mitsubishi vorig jaar 4.058 auto’s, 36 procent lager dan in 2019 en een marktaandeel van 1,12 procent. Ruim de helft van die auto’s waren Space Star’s terwijl er van de Outlander nog altijd 1.265 werden afgezet. Maar Mitsubishi lijkt nu op haar schreden terug te keren onder druk van de beide partners, Nissan is voor 34 procent eigenaar van de kleinere Japanse collega.
Bar slecht
Bij Nissan en Renault draaien de zaken bar slecht, zoals ook uit de deze week bekend gemaakte jaarcijfers van de Fransen duidelijk wordt. In de eerste maand van dit jaar is de gezamenlijke productie van Renault, Nissan en Mitsubishi weer gedaald met 8,5 procent waarmee de derde plaats op de lijst van grootste autofabrikanten ter wereld in gevaar dreigt te komen. Vooral Luca de Meo, vorig jaar zomer aangetreden als CEO van Renault, is voorstander van het ‘plan’ van Mitsubishi omdat hij dan geen fabrieken in Frankrijk zou hoeven te sluiten: “We hebben ruimte in onze fabrieken, we hebben de platforms.’’ De Raad van Bestuur van Mitsubishi zou deze week nog de knoop doorhakken.
Lees ook:
Mitsubishi bouwt activiteiten af in Verenigd-Koninkrijk
Productie Mitsubishi in 2020 met bijna twee derde gedaald