Opeens meerdere kopers voor Streetscooter

Het lukt Deutsche Post al tijden niet om Streetscooter te verkopen, maar nu staan opeens de kopers in de rij. Onder hen ook de Nederlandse investeringsmaatschappij ND Groep van ondernemer Nazif Destani. Andere geïnteresseerden komen uit de VS en China.

Deutsche Post blijft Streetscooter zelf bouwen

ND Groep is al betrokken bij e.Go Mobile, een kleinschalige fabrikant van elektrische voertuigen die dit voorjaar met de productie wil starten. e.Go Mobile is opgericht door prof. Günther Schuh, niet toevallig ook één van de mede-oprichters en uitvinders van Streetscooter zelf.

Nog drie kandidaten

Nu hebben zich echter volgens Duitse bronnen opeens nog drie kandidaten gemeld. Dat lijkt mede te maken hebben met het feit dat overheden overal ter wereld flink met de subsidiebuidel rammelen voor alles wat maar elektrisch rijdt. Naast ND Groep is een tweede geïnteresseerde een niet nader genoemde investeerder uit de VS. De beide andere gegadigden komen uit China. Dat is in de eerste plaats Napeo dat momenteel al als contract-bouwer voor Streetscooter in Düren fungeert en de Chinese autofabrikant Chery die al eerder belangstelling voor het Duitse bedrijf had.

Grootse plannnen

Deutsche Post kocht in 2014 de fabrikant van elektrische bestelwagentjes Streetscooter van Schuh en zijn collega’s. DP-directeur Frank Appel had grootste plannen met de nieuwe aanwinst en liet oorspronkelijk ook een groot aantal voertuigjes bouwen. Die werden weliswaar gekocht door enkele andere gebruikers maar gingen toch hoofdzakelijk naar Deutsche Post zelf en haar dochterbedrijf DHL. Volgens de laatste gegevens heeft het Duitse postbedrijf er zo’n 14.000 van rondrijden.

Geen autobouwer

Deutsche Post leed door de jaren heen echter grote verliezen op Streetscooter. Appel besloot daarom in 2019 dat hij er weer vanaf wilde ‘want wij zijn een postbedrijf, geen autobouwer’. Later, toen er maar geen koper opdook, liet hij weten dat de productie van de voertuigjes eind 2020 zou stoppen. In de fabrieken in Aken en Düren worden nu alleen nog enkele honderden exemplaren voor DP zelf afgebouwd.

Lees ook:
Deutsche Post stopt met Streetscooter
Deutsche Post DHL gaat elektrische bestelwagens verkopen

Opeens meerdere kopers voor Streetscooter - Automobielmanagement.nl

Opeens meerdere kopers voor Streetscooter

Het lukt Deutsche Post al tijden niet om Streetscooter te verkopen, maar nu staan opeens de kopers in de rij. Onder hen ook de Nederlandse investeringsmaatschappij ND Groep van ondernemer Nazif Destani. Andere geïnteresseerden komen uit de VS en China.

Deutsche Post blijft Streetscooter zelf bouwen

ND Groep is al betrokken bij e.Go Mobile, een kleinschalige fabrikant van elektrische voertuigen die dit voorjaar met de productie wil starten. e.Go Mobile is opgericht door prof. Günther Schuh, niet toevallig ook één van de mede-oprichters en uitvinders van Streetscooter zelf.

Nog drie kandidaten

Nu hebben zich echter volgens Duitse bronnen opeens nog drie kandidaten gemeld. Dat lijkt mede te maken hebben met het feit dat overheden overal ter wereld flink met de subsidiebuidel rammelen voor alles wat maar elektrisch rijdt. Naast ND Groep is een tweede geïnteresseerde een niet nader genoemde investeerder uit de VS. De beide andere gegadigden komen uit China. Dat is in de eerste plaats Napeo dat momenteel al als contract-bouwer voor Streetscooter in Düren fungeert en de Chinese autofabrikant Chery die al eerder belangstelling voor het Duitse bedrijf had.

Grootse plannnen

Deutsche Post kocht in 2014 de fabrikant van elektrische bestelwagentjes Streetscooter van Schuh en zijn collega’s. DP-directeur Frank Appel had grootste plannen met de nieuwe aanwinst en liet oorspronkelijk ook een groot aantal voertuigjes bouwen. Die werden weliswaar gekocht door enkele andere gebruikers maar gingen toch hoofdzakelijk naar Deutsche Post zelf en haar dochterbedrijf DHL. Volgens de laatste gegevens heeft het Duitse postbedrijf er zo’n 14.000 van rondrijden.

Geen autobouwer

Deutsche Post leed door de jaren heen echter grote verliezen op Streetscooter. Appel besloot daarom in 2019 dat hij er weer vanaf wilde ‘want wij zijn een postbedrijf, geen autobouwer’. Later, toen er maar geen koper opdook, liet hij weten dat de productie van de voertuigjes eind 2020 zou stoppen. In de fabrieken in Aken en Düren worden nu alleen nog enkele honderden exemplaren voor DP zelf afgebouwd.

Lees ook:
Deutsche Post stopt met Streetscooter
Deutsche Post DHL gaat elektrische bestelwagens verkopen