Belron slaagde erin een bijna 45 procent hogere winst te realiseren. VW-importeur en -dealer d’Ieteren Automotive toonde echter ook een goede veerkracht en kon haar aandeel op de Belgische personenautomarkt verder opvoeren naar 23,6 procent. Bijna een kwart van alle nieuwe personenauto’s in België komt daarmee dus van één bedrijf. De holding heeft Automotive ook per 1 januari 2021 afgesplitst in een 100 procent dochteronderneming.

Pandemie

D’Ieteren haalde in 2020 een omzet van ruim 7,2 miljard euro, 10 procent minder dan in het voorafgaande jaar. Bij de autotak kwam de omzet met 3,2 miljard euro 11,5 procent lager uit, bij Belron was sprake van een daling met 7,8 procent naar 3,9 miljard. Belron kreeg de grootste klappen van de pandemie in de eurozone waar de vestigingen in België, Frankrijk, Spanje en Italië weken moesten sluiten vanwege lockdowns. Noord-Amerika, Frankrijk en Duitsland presteerden bijzonder goed op het einde van 2020. Al met al bediende Belron wereldwijd 14,9 miljoen klanten waarvan 14,4 miljoen voor autoglas en het beheer van claims.

SUV

Verder kon de autodivisie 104.710 nieuwe auto’s afleveren, bijna 25.000 minder dan in 2019. Ruim één op de drie daarvan was een SUV. De omzet aan tweedehands auto’s kwam een kwart hoger uit maar bedraagt nog altijd niet meer dan 95 miljoen. Voor 2021 verwacht de Groep D’Ieteren dat de winst vóór belastingen met ten minste 25 procent zal stijgen ten opzichte van het resultaat van 2020.

Lees ook:
Belgische VW importeur schrapt 211 banen