BMW sluit 2020 af met goede tweede jaarhelft

BMW Groep heeft afgelopen jaar de winst voor belastingen met bijna 27 procent zien dalen naar 5,2 miljard dollar. In de tweede jaarhelft was echter sprake van een sterk herstel waardoor de winst in die periode juist met bijna 10 procent steeg. Door de coronacrisis daalde het aantal afgeleverde voertuigen met ruim acht procent naar 2.325.179 terwijl de omzet met 99 miljard euro vijf procent lager uitkwam.

Na de neergang in het tweede kwartaal door de pandemie is BMW Groep snel op een meer vertrouwde winstgevende koers teruggekeerd. “Onze prestaties in de tweede jaarhelft laten precies zien hoe sterk de BMW Groep is. Door alle krachten bij elkaar te brengen, kwamen we snel over de gevolgen van wekenlange fabriekssluitingen en nationale lockdowns heen,’’ zegt bestuursvoorzitter Oliver Zipse. “We volgen een duidelijke roadmap naar transformatie om te zorgen voor een aanhoudend succes als de toonaangevende premium-fabrikant in de wereld.’’

Elektrisch

Ook BMW Groep zet daarbij sterk in op elektrische auto’s. In 2020 werden er daarvan 192.662 afgeleverd, bijna een derde meer dan in het voorafgaande jaar. In Europa nemen die batterij- of hybride modellen al 15 procent van de totale afzet voor hun rekening. De transformatie vergt echter wel grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Afgelopen jaar werd daar weer bijna 5,7 miljard dollar aan besteed, wat wel een goede vier procent minder was dan in 2019.

Nieuwe voertuigen

De kapitaalinvesteringen daalden met bijna 31 procent naar 3,9 miljard. Een groot deel daarvan werd besteed aan de introductie van nieuwe voertuigen voorafgaande aan de serieproductie. Ook de verkoopkosten kwamen lager uit door een combinatie van meer efficiënte promotieprogramma’s en geoptimaliseerde verkoop- en marketingprocessen. Het aantal werknemers daalde met 5.300 naar 120.726 op 31 december.

Lees ook:
‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’

BMW sluit 2020 af met goede tweede jaarhelft - Automobielmanagement.nl

BMW sluit 2020 af met goede tweede jaarhelft

BMW Groep heeft afgelopen jaar de winst voor belastingen met bijna 27 procent zien dalen naar 5,2 miljard dollar. In de tweede jaarhelft was echter sprake van een sterk herstel waardoor de winst in die periode juist met bijna 10 procent steeg. Door de coronacrisis daalde het aantal afgeleverde voertuigen met ruim acht procent naar 2.325.179 terwijl de omzet met 99 miljard euro vijf procent lager uitkwam.

Na de neergang in het tweede kwartaal door de pandemie is BMW Groep snel op een meer vertrouwde winstgevende koers teruggekeerd. “Onze prestaties in de tweede jaarhelft laten precies zien hoe sterk de BMW Groep is. Door alle krachten bij elkaar te brengen, kwamen we snel over de gevolgen van wekenlange fabriekssluitingen en nationale lockdowns heen,’’ zegt bestuursvoorzitter Oliver Zipse. “We volgen een duidelijke roadmap naar transformatie om te zorgen voor een aanhoudend succes als de toonaangevende premium-fabrikant in de wereld.’’

Elektrisch

Ook BMW Groep zet daarbij sterk in op elektrische auto’s. In 2020 werden er daarvan 192.662 afgeleverd, bijna een derde meer dan in het voorafgaande jaar. In Europa nemen die batterij- of hybride modellen al 15 procent van de totale afzet voor hun rekening. De transformatie vergt echter wel grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Afgelopen jaar werd daar weer bijna 5,7 miljard dollar aan besteed, wat wel een goede vier procent minder was dan in 2019.

Nieuwe voertuigen

De kapitaalinvesteringen daalden met bijna 31 procent naar 3,9 miljard. Een groot deel daarvan werd besteed aan de introductie van nieuwe voertuigen voorafgaande aan de serieproductie. Ook de verkoopkosten kwamen lager uit door een combinatie van meer efficiënte promotieprogramma’s en geoptimaliseerde verkoop- en marketingprocessen. Het aantal werknemers daalde met 5.300 naar 120.726 op 31 december.

Lees ook:
‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’