Chinese automarkt loopt sterk uit op Europa

De Chinese autoverkopen lopen steeds verder uit op die in Europa. In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er in China al weer 3,96 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht terwijl Europa niet verder kwam dan 1,52 miljoen. In China is daarmee sprake van een stijging met liefst 250 procent vergeleken met een jaar geleden terwijl de Europese automarkt juist met bijna een kwart inzakte.

De cijfers zijn verzameld door het Center Automotive Research van de bekende Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer. “In China werden in de eerste twee maanden van dit jaar nog nooit zoveel auto’s verkocht. Dat is een duidelijk teken dat China economisch de coronapandemie achter zich heeft gelaten terwijl Europa zich nog diep in de crisis bevindt. Het zal nog vele jaren duren voordat Europa de verkoopprestaties van vóór corona weer kan bereiken.’’ De Europese autokoepel Acea maakt de officiële verkoopcijfers over februari woensdag bekend.

Volkswagen

Het door Dudenhöffer geschetste beeld wordt bevestigd door de cijfers van de Volkswagen Groep over die eerste twee maanden. De VW-groep verkocht wereldwijd 1.476.400 nieuwe auto’s, dat is 6,8 procent meer dan begin 2020. De verkopen in China schoten bijna 60 procent omhoog naar 645.600 terwijl er in West-Europa met 406.300 juist een kwart minder werd afgezet. In Centraal- en Oost-Europa bleef de schade beperkt tot bijna vier procent met 106.200 exemplaren. Het aandeel van China in de wereldwijde afzet van de Volkswagen Groep is daarmee nu opgelopen tot 43 procent. Dudenhöffer waarschuwt daarbij dat die trend onvermijdelijk leiden zal tot een verdere ondermijning van de Duitse auto-industrie: “Wie in China auto’s wil verkopen, zal ze daar ook moeten bouwen.’’

Chinese automarkt loopt sterk uit op Europa - Automobielmanagement.nl

Chinese automarkt loopt sterk uit op Europa

De Chinese autoverkopen lopen steeds verder uit op die in Europa. In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er in China al weer 3,96 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht terwijl Europa niet verder kwam dan 1,52 miljoen. In China is daarmee sprake van een stijging met liefst 250 procent vergeleken met een jaar geleden terwijl de Europese automarkt juist met bijna een kwart inzakte.

De cijfers zijn verzameld door het Center Automotive Research van de bekende Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer. “In China werden in de eerste twee maanden van dit jaar nog nooit zoveel auto’s verkocht. Dat is een duidelijk teken dat China economisch de coronapandemie achter zich heeft gelaten terwijl Europa zich nog diep in de crisis bevindt. Het zal nog vele jaren duren voordat Europa de verkoopprestaties van vóór corona weer kan bereiken.’’ De Europese autokoepel Acea maakt de officiële verkoopcijfers over februari woensdag bekend.

Volkswagen

Het door Dudenhöffer geschetste beeld wordt bevestigd door de cijfers van de Volkswagen Groep over die eerste twee maanden. De VW-groep verkocht wereldwijd 1.476.400 nieuwe auto’s, dat is 6,8 procent meer dan begin 2020. De verkopen in China schoten bijna 60 procent omhoog naar 645.600 terwijl er in West-Europa met 406.300 juist een kwart minder werd afgezet. In Centraal- en Oost-Europa bleef de schade beperkt tot bijna vier procent met 106.200 exemplaren. Het aandeel van China in de wereldwijde afzet van de Volkswagen Groep is daarmee nu opgelopen tot 43 procent. Dudenhöffer waarschuwt daarbij dat die trend onvermijdelijk leiden zal tot een verdere ondermijning van de Duitse auto-industrie: “Wie in China auto’s wil verkopen, zal ze daar ook moeten bouwen.’’