De vele lockdowns en andere beperkingen en de daaruit voortvloeiende onzekerheden blijven zwaar drukken op de vraag, zegt autokoepel Acea. In de vier grootste EU-landen daalden de verkopen verder, waarbij Spanje met een min van 38 procent nog altijd de zwaarste klappen krijgt. Onder de andere landen zijn er slechts twee met een bescheiden groei: het kleine Ierland waar vijf procent meer auto’s werden verkocht en het minder door lockdowns getroffen Zweden dat ruim vijf procent hoger uitkwam.
Klap
Stellantis, dat voor het eerst op de lijst voorkomt, kreeg een klap van bijna 22 procent. Van de grotere merken binnen die groep deed Opel/Vauxhall het nog wat slechter met ruim 27 procent lagere verkopen. Het marktaandeel van dat merk daalde daarmee van 4,6 naar 4,2 procent. Renault kwam nog slechter uit de bus want dat verkocht ruim een derde minder auto’s. De Volkswagen Groep staat op een daling van 17 procent terwijl Hyundai/Kia bijna 19 procent moesten inleveren. Mitsubishi, dat net heeft aangekocht toch in Europa te blijven, zag de verkopen in februari met bijna 60 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Het marktaandeel is daarmee in een jaar tijd gehalveerd naar een half procent. Ook op de merkenlijst staan verder maar twee plussen: de minimale spelers Alpine en Smart.