De enorme en snelle koerswinst, die zich tevens in mindere mate voordoet bij andere auto-aandelen, is te danken aan de sterke inzet op elektrische auto’s. Volkswagen heeft net weer aangekondigd in Europa zes batterijfabrieken te bouwen om de productie van EV’s op gang te houden maar ook om batterijen en daarmee de auto’s zelf goedkoper te maken. Topman Herbert Diess deed die aankondiging tijdens een Power Day, een exacte kopie van de inmiddels traditionele Battery Day van Elon Musk. Een dag later kondigde Diess tijdens de jaarlijkse resultatendag aan dat de groep dit jaar één miljoen elektrische voertuigen hoopt te verkopen, dat zou dan vijf keer zo veel zijn als in 2020.

Tesla

Bij Tesla zelf leek de glans er eerder deze maand nogal af. Op Wall Street zakte de koers eerst van een record van bijna 800 dollar naar 563 dollar op 8 maart, een daling met liefst 28 procent dus. Maar sindsdien is ook Tesla weer aan een nieuwe opmars bezig en is de koers weer boven de 700 dollar gestegen. Aandeelhouders die belangstelling hebben voor elektrische auto’s hebben de laatste tijd ook meer keus gekregen. Nieuwkomers als Lucid Motors, Lordstown en het wat twijfelachtige Nikola zijn alle in de vorm van aandelen te koop.