Door de brand is een deel van de machines bij Renesas in Naka verloren gegaan. Ongeveer twee derde van de productie bestond uit chips voor autofabrikanten, aldus CEO Hidetoshi Shibata. Een groot deel van de chips zou snel elders geproduceerd kunnen worden maar daar lijkt weinig overcapaciteit voor beschikbaar te zijn. “De hele sector heeft al te kampen met een tekort aan productiefaciliteiten.’’ De chipscrisis heeft General Motors vorige week weer doen besluiten om de tijdelijke sluiting van drie Amerikaanse fabrieken te verlengen tot eind deze maand terwijl een fabriek in Brazilië de productie tot eind mei terugdraait.

Onderdelen

Tegelijkertijd komen er ook van de andere kant van de wereld, uit Texas, berichten over dreigende tekorten van onderdelen voor auto’s. Door de extreme koudegolf die dat deel van de VS een paar weken geleden heeft getroffen, is er een tekort aan petrochemische producten die als grondstof worden gebruikt voor bijvoorbeeld airbags, dashboards en autostoelen. Toyota heeft om die reden al moeten besluiten om twee Europese fabrieken, in Engeland en de Tsjechische Republiek, voorlopig voor twee weken stil te leggen omdat er niet voldoende onderdelen beschikbaar zijn.

Lees ook:
Chipcrisis houdt autowereld in z’n greep