Meer dan 90 procent nieuwe bestelwagens is nog altijd een diesel

Van de 1,3 miljoen bestelauto’s die vorig jaar in Europa zijn verkocht was 92,4 procent een diesel. Dat percentage is nog iets hoger dan in 2019, toen 91,7 procent met een dieselmotor was uitgerust.

Bestelautoverkoop november -15,7%

Het aandeel plug-in elektrische voertuigen kwam uit op twee procent wat wel ruim een kwart meer was dan de 1,3 procent in 2019. Hybride bestelwagens namen 0,9 procent van de markt voor hun rekening vergeleken met 0,3 procent in het voorafgaande jaar. Dat alles ging ten koste van benzine dat nu nog maar goed is voor 3,4 procent van de EU-markt terwijl dat een jaar geleden 5,1 procent was. Verder werden er ook nog 1,3 procent nieuwe bestelwagens op LPG of aardgas afgeleverd.

Corona

Dat blijkt uit cijfers van de Europese autokoepel Acea. De totale afzet van bestelwagens kwam door de coronapandemie ruim 17 procent lager uit. In een aantal Europese landen zijn nog altijd bijna alle nieuwe bestelwagens diesels. Portugal spant de kroon met 98,7 procent gevolgd door Hongarije en het kleine Slovenië met 97,6 procent. Aan de andere kant is het aandeel diesel inmiddels gezakt tot onder de 90 procent in Zweden, Italië, Estland en Cyprus. In ons land was diesel volgens de opgave van Acea in 2020 goed voor 93,4 procent van de nieuwe bestelwagens.

Lees ook:
Verkoop elektrische bestelauto’s in februari gestegen met 180 procent

Meer dan 90 procent nieuwe bestelwagens is nog altijd een diesel - Automobielmanagement.nl

Meer dan 90 procent nieuwe bestelwagens is nog altijd een diesel

Van de 1,3 miljoen bestelauto’s die vorig jaar in Europa zijn verkocht was 92,4 procent een diesel. Dat percentage is nog iets hoger dan in 2019, toen 91,7 procent met een dieselmotor was uitgerust.

Bestelautoverkoop november -15,7%

Het aandeel plug-in elektrische voertuigen kwam uit op twee procent wat wel ruim een kwart meer was dan de 1,3 procent in 2019. Hybride bestelwagens namen 0,9 procent van de markt voor hun rekening vergeleken met 0,3 procent in het voorafgaande jaar. Dat alles ging ten koste van benzine dat nu nog maar goed is voor 3,4 procent van de EU-markt terwijl dat een jaar geleden 5,1 procent was. Verder werden er ook nog 1,3 procent nieuwe bestelwagens op LPG of aardgas afgeleverd.

Corona

Dat blijkt uit cijfers van de Europese autokoepel Acea. De totale afzet van bestelwagens kwam door de coronapandemie ruim 17 procent lager uit. In een aantal Europese landen zijn nog altijd bijna alle nieuwe bestelwagens diesels. Portugal spant de kroon met 98,7 procent gevolgd door Hongarije en het kleine Slovenië met 97,6 procent. Aan de andere kant is het aandeel diesel inmiddels gezakt tot onder de 90 procent in Zweden, Italië, Estland en Cyprus. In ons land was diesel volgens de opgave van Acea in 2020 goed voor 93,4 procent van de nieuwe bestelwagens.

Lees ook:
Verkoop elektrische bestelauto’s in februari gestegen met 180 procent