Ford schrapt de Mondeo in 2022

Ford stopt volgend jaar met de productie van de Mondeo. De Galaxy en S-MAX blijven wel in het modellengamma. In het kader van de verdere elektrificatie in Europa wordt de capaciteit van een batterijfabriek in het Spaanse Valencia verder opgevoerd. Bij de motorenfabriek in die plaats moet eind 2022 ook een nieuwe 2,5 liter hybride-motor voor onder meer de Kuga PHEV en hybride Galaxy gefabriceerd worden. Die motoren worden momenteel nog aangevoerd vanaf Mexico. In 2026 moeten alle personenauto’s van Ford in Europa in een elektrische versie op de markt zijn.

De in 1993 gelanceerde grote Mondeo gezinswagen was de eerste ‘wereldauto’ van Ford. Die was bedoeld om het aantal modellen dat Ford zo’n dertig jaar geleden rond de wereld aanbood te consolideren. Tot op vandaag de dag zijn er van die Mondeo zo’n vijf miljoen verkocht. Omdat de klanten steeds meer vragen om SUV’s en crossovers moet dat model nu echter sneuvelen. In plaats daarvan komen er echter wel nieuwe modellen zoals de Mustang Mach-E en in 2023 ook een nieuwe elektrische volume-auto.

Nieuwe stap

‘’Vandaag zetten we een nieuwe stap in Ford’s reis naar elektrificatie met een brug naar een toekomst van all-electric personenauto’s. We demonstreren ook onze toewijding aan de productie in Valencia waar we sinds 2011 rond de drie miljard dollar hebben geïnvesteerd,’’ zegt Kieran Cahill, vice-president manufacturing bij Ford of Europe. In die Spaanse stad, waar Cahill de aankondigingen ook deed, wordt nog eens 5,2 miljoen euro geïnvesteerd om de capaciteit voor batterij-pakketten op te voeren. Die batterijenfabriek, waar eerder 24 miljoen euro in werd gestopt, is in september met de productie begonnen. De extra capaciteit is nodig om aan de toenemende vraag naar de huidige en toekomstige elektrische auto’s te voldoen, benadrukt Cahill.

Lees ook:
Ford: in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s

Ford schrapt de Mondeo in 2022 - Automobielmanagement.nl

Ford schrapt de Mondeo in 2022

Ford stopt volgend jaar met de productie van de Mondeo. De Galaxy en S-MAX blijven wel in het modellengamma. In het kader van de verdere elektrificatie in Europa wordt de capaciteit van een batterijfabriek in het Spaanse Valencia verder opgevoerd. Bij de motorenfabriek in die plaats moet eind 2022 ook een nieuwe 2,5 liter hybride-motor voor onder meer de Kuga PHEV en hybride Galaxy gefabriceerd worden. Die motoren worden momenteel nog aangevoerd vanaf Mexico. In 2026 moeten alle personenauto’s van Ford in Europa in een elektrische versie op de markt zijn.

De in 1993 gelanceerde grote Mondeo gezinswagen was de eerste ‘wereldauto’ van Ford. Die was bedoeld om het aantal modellen dat Ford zo’n dertig jaar geleden rond de wereld aanbood te consolideren. Tot op vandaag de dag zijn er van die Mondeo zo’n vijf miljoen verkocht. Omdat de klanten steeds meer vragen om SUV’s en crossovers moet dat model nu echter sneuvelen. In plaats daarvan komen er echter wel nieuwe modellen zoals de Mustang Mach-E en in 2023 ook een nieuwe elektrische volume-auto.

Nieuwe stap

‘’Vandaag zetten we een nieuwe stap in Ford’s reis naar elektrificatie met een brug naar een toekomst van all-electric personenauto’s. We demonstreren ook onze toewijding aan de productie in Valencia waar we sinds 2011 rond de drie miljard dollar hebben geïnvesteerd,’’ zegt Kieran Cahill, vice-president manufacturing bij Ford of Europe. In die Spaanse stad, waar Cahill de aankondigingen ook deed, wordt nog eens 5,2 miljoen euro geïnvesteerd om de capaciteit voor batterij-pakketten op te voeren. Die batterijenfabriek, waar eerder 24 miljoen euro in werd gestopt, is in september met de productie begonnen. De extra capaciteit is nodig om aan de toenemende vraag naar de huidige en toekomstige elektrische auto’s te voldoen, benadrukt Cahill.

Lees ook:
Ford: in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s