Chipcrisis verspreidt zich in autosector

Het chronische tekort aan chips zorgt voor steeds meer problemen in de autosector. Stellantis moet vijf fabrieken in Noord-Amerika vanaf deze week volledig stilleggen omdat er niet voldoende chips beschikbaar zijn. Renault stopt noodgedwongen de productie in de Roemeense Dacia-fabriek en ook andere fabrikanten leggen de productiebanden stil.

fca fiat jeep chrysler

Het gaat bij Stellantis om vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico en Canada waar onder meer auto’s voor Jeep, Ram, Dodge en Chrysler worden gebouwd. Stellantis heeft niet gezegd hoe lang de maatregel duurt maar volgens één van de vakbonden gaat een fabriek in de VS vier weken lang op slot.

Renault

Renault Groep legt de grote fabriek van Dacia in het Roemeense Mioveni de komende maand om dezelfde reden zeven dagen stil. Dat treft rond de 9.000 van de 14.000 werknemers van Dacia in Roemenië. Zij krijgen in april niet meer dan 85 procent van hun maandsalaris uitbetaald. Partner Nissan stopt de productiebanden in eerste instantie voor twee dagen in twee van haar Noord-Amerikaanse fabrieken. In China moet Nio, één van de grote concurrenten van Tesla, hetzelfde doen met een vestiging in Hefei. Die gaat in april vijf werkdagen plat waardoor Nio rond de 1.000 auto’s minder kan produceren.

130.000 auto’s

Eerder al hebben Ford, Honda, General Motors en Volkswagen soortgelijke maatregelen aangekondigd in verschillende werelddelen. Volgens analist AutoForecast Solutions worden door het tekort aan chips wereldwijd minstens 130.000 auto’s minder afgeleverd. Ford heeft bij de jaarcijfers laten weten dat de omzet dit eerste kwartaal door het chiptekort zo’n 2,5 miljard dollar lager uit zal vallen. Elders in de autowereld heeft ook vrachtwagenbouwer Volvo AB de productie tijdelijk moeten stoppen.

Ever Given

De toeleverproblemen voor de grote autofabrikanten worden naar alle waarschijnlijkheid groter door de blokkade van het Suezkanaal door het containerschip Ever Given. In de tienduizenden containers op schepen die zijn vastgelopen in de file bevinden zich ook een groot aantal auto-onderdelen en -componenten die op weg waren van Japan, China of Zuid-Korea naar Europa.

Lees ook:
Chipcrisis houdt autowereld in z’n greep

Chipcrisis verspreidt zich in autosector - Automobielmanagement.nl

Chipcrisis verspreidt zich in autosector

Het chronische tekort aan chips zorgt voor steeds meer problemen in de autosector. Stellantis moet vijf fabrieken in Noord-Amerika vanaf deze week volledig stilleggen omdat er niet voldoende chips beschikbaar zijn. Renault stopt noodgedwongen de productie in de Roemeense Dacia-fabriek en ook andere fabrikanten leggen de productiebanden stil.

fca fiat jeep chrysler

Het gaat bij Stellantis om vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico en Canada waar onder meer auto’s voor Jeep, Ram, Dodge en Chrysler worden gebouwd. Stellantis heeft niet gezegd hoe lang de maatregel duurt maar volgens één van de vakbonden gaat een fabriek in de VS vier weken lang op slot.

Renault

Renault Groep legt de grote fabriek van Dacia in het Roemeense Mioveni de komende maand om dezelfde reden zeven dagen stil. Dat treft rond de 9.000 van de 14.000 werknemers van Dacia in Roemenië. Zij krijgen in april niet meer dan 85 procent van hun maandsalaris uitbetaald. Partner Nissan stopt de productiebanden in eerste instantie voor twee dagen in twee van haar Noord-Amerikaanse fabrieken. In China moet Nio, één van de grote concurrenten van Tesla, hetzelfde doen met een vestiging in Hefei. Die gaat in april vijf werkdagen plat waardoor Nio rond de 1.000 auto’s minder kan produceren.

130.000 auto’s

Eerder al hebben Ford, Honda, General Motors en Volkswagen soortgelijke maatregelen aangekondigd in verschillende werelddelen. Volgens analist AutoForecast Solutions worden door het tekort aan chips wereldwijd minstens 130.000 auto’s minder afgeleverd. Ford heeft bij de jaarcijfers laten weten dat de omzet dit eerste kwartaal door het chiptekort zo’n 2,5 miljard dollar lager uit zal vallen. Elders in de autowereld heeft ook vrachtwagenbouwer Volvo AB de productie tijdelijk moeten stoppen.

Ever Given

De toeleverproblemen voor de grote autofabrikanten worden naar alle waarschijnlijkheid groter door de blokkade van het Suezkanaal door het containerschip Ever Given. In de tienduizenden containers op schepen die zijn vastgelopen in de file bevinden zich ook een groot aantal auto-onderdelen en -componenten die op weg waren van Japan, China of Zuid-Korea naar Europa.

Lees ook:
Chipcrisis houdt autowereld in z’n greep