Duitse automarkt maakt sprong van 36 procent

In Duitsland zijn in maart 292.349 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 35,9 procent meer dan een jaar eerder, toen het land in een lockdown zat. Twee derde van de nieuw geregistreerde auto’s was een zakenauto. In dat segment kwam de toename vergeleken met vorig jaar maart uit op 44 procent terwijl het aantal particuliere auto-aankopen 23 procent hoger lag. Over het eerste kwartaal komt de Duitse automarkt daarmee 6,4 procent lager uit op jaarbasis.

De verkoopcijfers over maart laten enkele opmerkelijke namen zien. Zo staat Alfa Romeo met 115 procent hogere verkopen op afstand bovenaan, deed Opel het uitstekend met een groei van 75 procent, komt Mini 58 procent hoger uit en verkocht Ssangyong 68 procent meer nieuwe auto’s. Verder zitten ook Peugeot, Hyundai, Tesla en Renault boven de 60 procent. Honda en Mitsubishi laten echter een daling van meer dan 30 procent zien terwijl ook DS, Jaguar en Subaru lager uitkwamen dan in maart 2020. Grootste merk op de Duitse markt blijft Volkswagen met een aandeel van ruim 19 procent.

BEV

In tegenstelling tot in Nederland nam het aantal BEV’s in Duitsland wel toe, namelijk met 191 procent naar 30.101 auto’s. Het aandeel batterij-aangedreven auto’s steeg daarmee tot net boven de tien procent. Bij hybrides was sprake van een groei met 183 procent naar 81.220 stuks ofwel een marktaandeel van bijna 28 procent. Hybride- en batterij-auto’s samen komen bij de Duitsers daarmee inmiddels op 38 procent uit.

Lees ook:
‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’

Duitse automarkt maakt sprong van 36 procent - Automobielmanagement.nl

Duitse automarkt maakt sprong van 36 procent

In Duitsland zijn in maart 292.349 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 35,9 procent meer dan een jaar eerder, toen het land in een lockdown zat. Twee derde van de nieuw geregistreerde auto’s was een zakenauto. In dat segment kwam de toename vergeleken met vorig jaar maart uit op 44 procent terwijl het aantal particuliere auto-aankopen 23 procent hoger lag. Over het eerste kwartaal komt de Duitse automarkt daarmee 6,4 procent lager uit op jaarbasis.

De verkoopcijfers over maart laten enkele opmerkelijke namen zien. Zo staat Alfa Romeo met 115 procent hogere verkopen op afstand bovenaan, deed Opel het uitstekend met een groei van 75 procent, komt Mini 58 procent hoger uit en verkocht Ssangyong 68 procent meer nieuwe auto’s. Verder zitten ook Peugeot, Hyundai, Tesla en Renault boven de 60 procent. Honda en Mitsubishi laten echter een daling van meer dan 30 procent zien terwijl ook DS, Jaguar en Subaru lager uitkwamen dan in maart 2020. Grootste merk op de Duitse markt blijft Volkswagen met een aandeel van ruim 19 procent.

BEV

In tegenstelling tot in Nederland nam het aantal BEV’s in Duitsland wel toe, namelijk met 191 procent naar 30.101 auto’s. Het aandeel batterij-aangedreven auto’s steeg daarmee tot net boven de tien procent. Bij hybrides was sprake van een groei met 183 procent naar 81.220 stuks ofwel een marktaandeel van bijna 28 procent. Hybride- en batterij-auto’s samen komen bij de Duitsers daarmee inmiddels op 38 procent uit.

Lees ook:
‘Duitsland moet niet alles op batterij-auto zetten’