Merkloyaliteit autokoper neemt af

Autokopers zijn steeds minder loyaal aan het merk waar ze al in rijden. Dat komt vooral door de opkomst van elektrische auto’s en door het online kopen van een auto. Die afnemende merkloyaliteit betekent ook dat nieuwkomers op de automarkt een gerede kans hebben om kopers naar zich toe te trekken.

Dat stelt het Duitse onderzoeksbureau Dataforce op basis van een enquête onder mensen die recent een auto hebben aangeschaft. Inmiddels kiest nog maar de helft van de autokopers voor het ‘eigen’ merk maar switchen de anderen bij de aanschaf van een nieuwe wagen naar een andere aanbieder. “Als we de ontwikkeling over de laatste tien jaar bekijken, dan neemt de loyaliteit op de Duitse markt gestaag af,’’ concludeert account-manager Katharina Wolff van Dataforce.

Hyundai

Hyundai is daarbij het beste – of slechtste – voorbeeld. Daar kiest nog maar net één op de drie rijders voor een nieuwe auto van hetzelfde merk terwijl dat zo’n tien jaar geleden nog rond de 60 procent lag. Rond een derde van de overstappende Hyundai-rijders kiest daarbij voor een Skoda of Volkswagen.

Inboeten

Verder verliest Renault nogal wat klanten aan het eigen goedkopere zustermerk Dacia.  Renault weet echter ook wel weer nieuwe klanten aan te trekken van Volkswagen of Ford, met name in het segment van de kleinere modellen. Aan de andere kant weet Ford juist weer meer bestaande klanten vast te houden dan tien jaar geleden als het om een nieuwe auto gaat. Ook Toyota en in mindere mate Volkswagen moesten aan loyaliteit bij de Duitse klanten inboeten, volgens Wolff ondanks het feit ‘dat ze bij hun conservatieve marktstrategie vooral voor klantenbinding proberen te kiezen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Merkloyaliteit autokoper neemt af - Automobielmanagement.nl

Merkloyaliteit autokoper neemt af

Autokopers zijn steeds minder loyaal aan het merk waar ze al in rijden. Dat komt vooral door de opkomst van elektrische auto’s en door het online kopen van een auto. Die afnemende merkloyaliteit betekent ook dat nieuwkomers op de automarkt een gerede kans hebben om kopers naar zich toe te trekken.

Dat stelt het Duitse onderzoeksbureau Dataforce op basis van een enquête onder mensen die recent een auto hebben aangeschaft. Inmiddels kiest nog maar de helft van de autokopers voor het ‘eigen’ merk maar switchen de anderen bij de aanschaf van een nieuwe wagen naar een andere aanbieder. “Als we de ontwikkeling over de laatste tien jaar bekijken, dan neemt de loyaliteit op de Duitse markt gestaag af,’’ concludeert account-manager Katharina Wolff van Dataforce.

Hyundai

Hyundai is daarbij het beste – of slechtste – voorbeeld. Daar kiest nog maar net één op de drie rijders voor een nieuwe auto van hetzelfde merk terwijl dat zo’n tien jaar geleden nog rond de 60 procent lag. Rond een derde van de overstappende Hyundai-rijders kiest daarbij voor een Skoda of Volkswagen.

Inboeten

Verder verliest Renault nogal wat klanten aan het eigen goedkopere zustermerk Dacia.  Renault weet echter ook wel weer nieuwe klanten aan te trekken van Volkswagen of Ford, met name in het segment van de kleinere modellen. Aan de andere kant weet Ford juist weer meer bestaande klanten vast te houden dan tien jaar geleden als het om een nieuwe auto gaat. Ook Toyota en in mindere mate Volkswagen moesten aan loyaliteit bij de Duitse klanten inboeten, volgens Wolff ondanks het feit ‘dat ze bij hun conservatieve marktstrategie vooral voor klantenbinding proberen te kiezen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding