Polestar maakt, net als Volvo Cars, deel uit van de Chinese Geely Groep. Hoewel het hoofdkantoor is gevestigd in Gotenburg worden de auto’s gebouwd in China. Polestar heeft in ons land vier zogenaamde Spaces: in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en in het nieuwe winkelcentrum Mall of the Netherlands in Leidschendam.

Sterke groei

“De nieuwe investeringen komen in een tijd waarin de wereldwijde markt voor elektrische auto’s sterk groeit. Consumenten zijn steeds vaker bereid om e-mobiliteit te combineren met hun ambities op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd gaan de technologische ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s snel en worden ze economisch aantrekkelijker,’’ aldus een verklaring. CEO Thomas Ingenlath: “Onze nieuwe investeerders zien in Polestar een aantrekkelijke combinatie van een gevestigde industriële en technologische partij met een zeer groot groeipotentieel in een tijd waarin de wereldwijde autosector overstapt op elektrisch rijden.’’

Beursgang

Het in 2017 oorspronkelijk als dochter van Volvo gelanceerde Polestar wordt gezien als belangrijke concurrent voor met name Tesla. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Polestar 2 die vanaf 60.000 euro te koop is. In ons land verkocht Polestar in het eerste kwartaal 271 auto’s waarmee het aardig in de buurt komt van de 395 van Tesla. Rond Polestar en Volvo Cars blijven ook nog steeds berichten circuleren over een mogelijke beursgang. Daarbij zou dan gebruik gemaakt worden van een zogenaamde Spac, een financieel beursvehikel dat een bestaand bedrijf overneemt en zo aan een beursnotering helpt. Zo’n constructie is recent ook toegepast door het Amerikaanse Lucid Motors. Nu een groep investeerders voor de lange termijn is ingestapt, is het echter wel de vraag of Polestar een beursgang nog nodig heeft.

Lees ook:
Polestar opent Space in Westfield Mall in Leidschendam