In totaal werden er in de 27 landen van de Europese Unie in maart 1.062.446 nieuwe auto’s geregistreerd. Een jaar eerder was dat met 562.253 nagenoeg de helft. De cijfers per land zijn nog opzienbarender. Zo liet Italië een groei zien met bijna 500 procent, kwam Frankrijk op een kleine 200 procent groei en deed Spanje het met 128 procent ook niet gek. Verder zitten ook Oostenrijk, Griekenland en het kleine Slovenië ruim boven de 100 procent. In de andere landen is echter sprake van een – veel – meer bescheiden groei. Wel staat overal een plus op de landenlijst.

Stellantis

Bij de grotere merkengroepen springt vooral Stellantis er uit. Als groep komt dat op een groei van 177 procent met bij de afzonderlijke merken liefst 885 procent hogere verkopen bij Lancia/Chrysler, 270 procent meer voor Jeep en 219 procent voor Fiat. Stellantis is daarmee nog geen 50.000 auto’s verwijderd van marktleider Volkswagen Groep die met 63 procent een veel geringere groei laat zien. Verder deden ook Ford, Smart, Renault en dochter Dacia, Mazda en Volvo uitstekende zaken in Europa. Aangetekend moet worden dat Acea de cijfers van ‘nieuwe’ merken als Tesla of Polestar niet meeneemt omdat die bedrijven tot nu toe geen lid zijn van de Europese autokoepel.

Lees ook:
Geen zicht op herstel Europese automarkt