In maart vertelde De Meo dat de financiële positie van Renault juist door de drang naar grote volumes en maatwerk voor allerlei wereldmarkten diep in het rood is gezakt. De ommekeer die hij voorstaat betekent een compleet nieuwe start, waarbij vroegere doelen als ‘vijf miljoen Renaults in 2022’ nadrukkelijk zijn geschrapt. De focus verschuift van marktaandeel naar minder auto’s maar met een grotere waarde. Die herstart begint volgens hem nu hun vruchten af te werpen. Zo denkt De Meo dat het bedrijf het kostenbesparingsdoel van 2 miljard euro mogelijk al voor het eind van het jaar haalt, eerder dan gepland. Vaste kosten en voorraden zijn verminderd, zei hij.

Recordverlies

Het Franse autoconcern sloot 2020 af met een recordverlies van 8 miljard euro. Vooral in de eerste helft van 2020 gingen de zaken slecht. Door de virusuitbraak lag de productie van auto’s tijdelijk stil en kon het bedrijf minder auto’s leveren. Voor de rest van het jaar waarschuwde het bedrijf al voor moeilijke tijden, ook vanwege het grote tekort aan chips en andere elektrische onderdelen die de auto-industrie nodig heeft. Donderdag 22 april maakt Renault de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar bekend.

Lees ook:
Luca de Meo schetst ‘de weg terug uit de hel’ voor Renault