Renault meldt verder dat de voorraad voertuigen, inclusief die bij onafhankelijke dealers, per eind maart uitkwam op 487.000 terwijl dat er een jaar eerder nog 661.000 waren. Groupe Renault heeft, naar Frans gebruik, nog geen winstcijfers bekend gemaakt. Wel meldt het bedrijf dat de focus op winstgevendheid – in het kader van het strategische plan Renaulution – een positief prijseffect van meer dan zes punten heeft opgeleverd. Ook richt Renault c.s. zich steeds meer op de meest winstgevende verkoopkanalen.

Kleine bestelwagens

In Europa kon Renault met 250.163 voertuigen 2,7 procent meer verkopen. Dat was vooral te danken aan een ‘sterk momentum’ voor kleine bestelwagens. Verder waren elektrische modellen in Europa goed voor bijna een kwart van alle nieuwe registraties. Buiten Europa richt Renault zich vooral op winstgevende segmenten, zoals de goedkope Tiger in India en de Dacia Duster in Rusland. Het Franse autobedrijf is niet of nauwelijks aanwezig in China waar concurrenten als Mercedes-Benz en BMW juist de meeste groei realiseren.

Franse thuismarkt

De Franse thuismarkt blijft voor Renault en haar dochtermerken nog altijd verreweg het belangrijkste met 135.956 verkochte voertuigen. Dankzij Lada komt Rusland op de tweede plaats met 114.272 auto’s wat daar goed is voor een marktaandeel van 30 procent. Op ruime afstand komen Italië en Duitsland met rond de 40.000 verkochte auto’s gevolgd door Brazilië en India waar rond de 33.000 auto’s worden verkocht. In de Top 15 van afzetlanden komen verder geen landen in Azië voor.

Lees ook:
Renault CEO Luca de Meo: ‘Nog even de tanden op elkaar’