De groep met Hyundai en Kia verkocht wereldwijd net iets meer dan een miljoen voertuigen, bijna elf procent meer dan vorig jaar. De winstgroei is vooral te danken aan het succes van de duurdere SUV’s en van het luxemerk Genesis.

Chipcrisis

Hyundai Motors slaagde er in de chipcrisis grotendeels te omzeilen en de productie op gang te houden. De Zuid-Koreaanse autofabrikant vreest echter dat tekorten wel tot een verstoring van de productie zullen leiden. In april hebben enkele fabrieken al drie keer korte tijd stilgestaan. Hyundai probeert de nog wel beschikbare chips nu zoveel mogelijk te reserveren voor populaire modellen die ook het meeste geld opleveren. “We verwachten dat we de productie in mei net zo zullen moeten aanpassen als in april,’’ aldus een woordvoerder.

Onzekerheid

Hyundai verwacht dat de vele economische steunprogramma’s in de wereld de vraag naar auto’s zullen stimuleren. “Maar de aanhoudende pandemie, de situatie rond halfgeleiders en de schommelingen in de kosten van grondstoffen maken de onzekerheid voor de business alleen maar groter.’’ Daarbij legt ook deze autofabrikant de nadruk op kostenbeheersing om ‘de concurrentiepositie in de toekomstige mobiliteitsindustrie veilig te stellen ondanks de moeilijke omstandigheden’.

Lees ook:
Shell en Hyundai richten zich met nieuwe samenwerking op schone mobiliteit