De winst is overigens inclusief 518 miljoen dollar aan emissierechten die Tesla van andere autofabrikanten heeft ontvangen. Een jaar geleden was dat nog maar 354 miljoen dollar. Bovendien verdiende Tesla in drie maanden tijd 101 miljoen dollar aan snel weer verkochte Bitcoins.

Dalende koers

De operationele marge bij de autoproductie kwam uit op 26,5 procent, nauwelijks meer dan de 25,5 procent van een jaar geleden. Dat cijfer stelde analisten teleur waardoor de koers van Tesla weer een dalende lijn inzette. Het bedrijf geeft aan dat de productiekosten nu rond de 38.000 dollar per auto liggen terwijl dat vier jaar geleden nog 84.000 dollar was. Dat komt deels doordat er in het afgelopen kwartaal geen enkele Model S of Model X werd gebouwd in afwachting van een nieuwe versie. Tesla gaf in deze drie maanden verder bijna 1,35 miljard dollar uit aan investeringen, ruim drie keer zo veel als in Q1 van 2020. Het grootste deel is besteed aan de Europese fabriek bij Berlijn die deze zomer in productie moet komen en aan een tweede Amerikaanse fabriek in Texas.

Tekort

Ook Tesla begint echter in toenemende mate last te krijgen van tekorten aan chips, materialen en toebehoren. CEO Elon Musk: “We ondervonden ongelofelijke problemen met een hele serie onderdelen.’’ Bovendien stuit het vernieuwen van de Model S en Model X op meer moeilijkheden dan voorzien. De bedoeling is nu vanaf komende maand de nieuwe Model S af te leveren terwijl liefhebbers van een Model X moeten wachten op het derde kwartaal.

Lees ook:
Tesla voert productie verder op