Operationele verbeteringen, de goede ontvangst van nieuwe producten door klanten en het slim managen van de gevolgen van het wereldwijde chiptekort leverden een bijdrage aan de beste prestaties in jaren, aldus Ford. “Ons team voert het plan om de automotive business om te turnen meedogenloos uit,’’ stelt CEO Jim Farley. Ford tekent daarbij aan dat Amerikaanse onderzoeken laten zien dat het consumentenvertrouwen in het merk Ford verder aan het toenemen is.
Marktaandeel
In Europa slaagde Ford er in 341 miljoen dollar winst te draaien terwijl een jaar geleden nog 148 miljoen dollar verlies werd geleden. Ford wist het marktaandeel ook licht op te voeren naar 7,2 procent, vooral dankzij het succes bij bestelwagens. Het aantal verkochte auto’s kwam met 278.000 vier procent lager uit maar de omzet nam juist met 13 procent toe naar 7,1 miljard dollar. Verder konden ook in Europa de eerste klanten een Mustang Mach-E in ontvangst nemen. In China draait Ford nu bijna break-even dankzij de goede verkopen van Lincolns die vrijwel allemaal ook in Chinese fabrieken gebouwd worden. Op de Amerikaanse markt, nog altijd goed voor 23 miljard dollar aan omzet, zijn vooral de F150 trucks en de Bronco Sport niet aan te slepen.
Lees ook:
Ford schrapt de Mondeo in 2022