Stellantis produceert 190.000 auto’s minder door chiptekort

Stellantis heeft het marktaandeel in Europa met 1,5 procent op kunnen voeren naar 23,5 procent. Door het tekort aan chips produceerden de fabrieken echter 190.000 minder auto’s dan gepland, een productieverlies van 11 procent. De situatie zal in het lopende kwartaal verder verslechteren met pas in de tweede helft van dit jaar mogelijk enige verbetering, meldt Stellantis in het kwartaalbericht.

De omzet kwam in de eerste drie maanden uit op 37 miljard euro, 14 procent meer dan wat de fusiebedrijven PSA en FCA samen in het eerste kwartaal van 2020 haalden. De merken uit de Stellantis-stal verscheepten samen 1.567.000 auto’s, 11 procent meer dan een jaar eerder. Winstcijfers maakt de in Amsterdam gevestigde onderneming niet per kwartaal bekend. De totale voorraad, inclusief die bij dealers, kwam per 31 maart uit op 1.234.000, dat is 22.000 minder dan een jaar eerder.

Sterke verkoopresultaten

“In het eerste kwartaal sinds de fusie heeft Stellantis sterke verkoopresultaten laten zien met hogere volumes, een positieve prijsontwikkeling en een verbeterde productenmix, ondanks de tegenwind van de wereldwijde chipcrisis,’’ zegt financieel directeur Richard Palmer. Stellantis mikt erop dat de Europese automarkt dit jaar tien procent hoger uit zal komen dan in 2020 en die in Noord-Amerika acht procent.

Lees ook:
Stellantis benoemt management voor de Nederlandse markt

Stellantis produceert 190.000 auto’s minder door chiptekort - Automobielmanagement.nl

Stellantis produceert 190.000 auto’s minder door chiptekort

Stellantis heeft het marktaandeel in Europa met 1,5 procent op kunnen voeren naar 23,5 procent. Door het tekort aan chips produceerden de fabrieken echter 190.000 minder auto’s dan gepland, een productieverlies van 11 procent. De situatie zal in het lopende kwartaal verder verslechteren met pas in de tweede helft van dit jaar mogelijk enige verbetering, meldt Stellantis in het kwartaalbericht.

De omzet kwam in de eerste drie maanden uit op 37 miljard euro, 14 procent meer dan wat de fusiebedrijven PSA en FCA samen in het eerste kwartaal van 2020 haalden. De merken uit de Stellantis-stal verscheepten samen 1.567.000 auto’s, 11 procent meer dan een jaar eerder. Winstcijfers maakt de in Amsterdam gevestigde onderneming niet per kwartaal bekend. De totale voorraad, inclusief die bij dealers, kwam per 31 maart uit op 1.234.000, dat is 22.000 minder dan een jaar eerder.

Sterke verkoopresultaten

“In het eerste kwartaal sinds de fusie heeft Stellantis sterke verkoopresultaten laten zien met hogere volumes, een positieve prijsontwikkeling en een verbeterde productenmix, ondanks de tegenwind van de wereldwijde chipcrisis,’’ zegt financieel directeur Richard Palmer. Stellantis mikt erop dat de Europese automarkt dit jaar tien procent hoger uit zal komen dan in 2020 en die in Noord-Amerika acht procent.

Lees ook:
Stellantis benoemt management voor de Nederlandse markt