‘Sommige cijfers kwamen zelfs hoger uit dan het niveau van voor de crisis in het eerste kwartaal van 2019,’ aldus het kwartaalbericht. De groep haalde in de eerste drie maanden een nettowinst van 3,4 miljard euro vergeleken met een half miljard in Q1 van 2020. De operationele winst lag met 4,8 miljard euro ruim vijf keer zo hoog als een jaar eerder ondanks corona en ‘beperkte gevolgen van de chiptekorten’. De omzet steeg van 55,1 naar 62,4 miljard euro doordat er meer voertuigen werden verkocht in combinatie met een gunstiger prijsmix. Die omzet kwam ook uit boven de 60 miljard in de vergelijkbare periode in 2019.

2,4 miljoen auto’s

De groep als geheel verkocht in het eerste kwartaal 2,4 miljoen auto’s, ruim 21 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan waren er 59.900 batterij-aangedreven en nog eens 73.400 plug-in hybrids. Het aantal werknemers bleef op jaarbasis nagenoeg gelijk op 662.000. Volkswagen Groep deelt in dit kwartaalbericht niet meer mee hoeveel het nog aan dieselgate kwijt is geweest.

Chipcrisis

CEO Herbert Diess: “We zijn het jaar begonnen met een fantastisch momentum en liggen op een sterke operationele koers, zoals uit de goede cijfers blijkt. Ons e-offensief blijft in momentum toenemen en we maken goede vooruitgang met de transformatie. We kunnen in de rest van dit jaar nog veel meer bereiken.’’ Financieel directeur Arno Antlitz benadrukt wel dat de chipcrisis in het tweede kwartaal zwaardere repercussies zal hebben. “Desalniettemin hebben we voldoende vertrouwen in de ontwikkeling van de business om de verwachtingen op te trekken.’’

Lees ook:
Volkswagen-toekomst: geen plan B, elektrificatie moet succes zijn

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding