Dat heeft Chief Operations Officer en tweede man bij Nissan Ashwani Gupta verteld tijdens een interview met Reuters. Nissan en Renault gaan de componenten voor elektrische auto’s zoveel mogelijk standaardiseren om ze gezamenlijk optimaal te kunnen gebruiken. “Dat zal een belangrijke bijdrage leveren aan schaalvoordelen,’’ aldus Gupta.

Maximum

Nissan deelt al jaren platforms, aandrijvingen en andere onderdelen met Renault maar daar is in de woorden van Gupta ‘toch wel het maximum bereikt’. “We gaan de toekomstige synergie nu een versnelling hoger zetten en gebruiken elektrificatie als de belangrijkste pijler.’’ Eerder al hintte CEO Luca de Meo van Renault over nauwere samenwerking op EV-gebied met partner Nissan. Gupta benadrukte verder ook nog dat Nissan geen tekorten ondervindt bij batterijen voor EV’s omdat die in China, Japan, Europa en de Verenigde Staten worden ingekocht.

Crisis

Uit eerdere cijfers blijkt dat Nissan de ergste crisis achter zich heeft gelaten. De zwaar ingezakte productie is de laatste maanden weer snel aan het toenemen. Zo werden er in maart wereldwijd 392.139 auto’s gebouwd, de helft meer dan in dezelfde maand vorig jaar. In China was sprake van een ruime verdubbeling terwijl de productie in Japan een kwart hoger uitkwam. Over het hele boekjaar tot eind maart kwam de productie met 3.797.187 auto’s nog wel 17 procent lager uit dan een jaar eerder.

Lees ook:
Renault denkt over batterij-ruilsysteem

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding