Nissan wil giga-batterijfabriek in Engeland

Nissan wil een grote batterijfabriek bouwen bij de bestaande vestiging in het Noord-Engelse Sunderland. De fabriek zou in 2024 open moeten zijn met een batterij capaciteit van 6 GWh per jaar, veel meer dan Nissan zelf nodig zou hebben. De Japanse autofabrikant vraagt echter wel om een overheidsbijdrage van tientallen miljoenen om het project te realiseren.

De fabriek zou gerund worden door Envision AESC, de Chinese leverancier waar Nissan al langer mee samenwerkt. Als het plan doorgaat, dan is ook de toekomst van de grote Nissan-fabriek in Sunderland gegarandeerd. “We bouwen al sinds 2013 de elektrische Leaf en onze fabriek in Sunderland heeft een pioniersrol gespeeld bij de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s,’’ stelt Nissan, dat de berichten nog niet wil bevestigen. Volgens de Financial Times zijn de onderhandelingen met Londen in een vergevorderd stadium.

Brexit

De Britse regering is er veel aan gelegen om de productie van EV-batterijen binnen te halen om op dat terrein voorop te blijven lopen. Bovendien kunnen in het VK gebouwde elektrische auto’s met ook daar gefabriceerde batterijen blijven voldoen aan de strenge EU-oorsprongsregels na Brexit waardoor de export van die auto’s naar de rest van Europa niet in gevaar komt. Eerder deze week waren er ook berichten dat Elon Musk een bliksembezoek aan Londen heeft gebracht om over een mogelijke batterijenfabriek voor Tesla te praten.

Lees ook:
Nissan voert productie met 50 procent op

Reageren
500 tekens over
Nissan wil giga-batterijfabriek in Engeland - Automobielmanagement.nl

Nissan wil giga-batterijfabriek in Engeland

Nissan wil een grote batterijfabriek bouwen bij de bestaande vestiging in het Noord-Engelse Sunderland. De fabriek zou in 2024 open moeten zijn met een batterij capaciteit van 6 GWh per jaar, veel meer dan Nissan zelf nodig zou hebben. De Japanse autofabrikant vraagt echter wel om een overheidsbijdrage van tientallen miljoenen om het project te realiseren.

De fabriek zou gerund worden door Envision AESC, de Chinese leverancier waar Nissan al langer mee samenwerkt. Als het plan doorgaat, dan is ook de toekomst van de grote Nissan-fabriek in Sunderland gegarandeerd. “We bouwen al sinds 2013 de elektrische Leaf en onze fabriek in Sunderland heeft een pioniersrol gespeeld bij de ontwikkeling van de markt voor elektrische auto’s,’’ stelt Nissan, dat de berichten nog niet wil bevestigen. Volgens de Financial Times zijn de onderhandelingen met Londen in een vergevorderd stadium.

Brexit

De Britse regering is er veel aan gelegen om de productie van EV-batterijen binnen te halen om op dat terrein voorop te blijven lopen. Bovendien kunnen in het VK gebouwde elektrische auto’s met ook daar gefabriceerde batterijen blijven voldoen aan de strenge EU-oorsprongsregels na Brexit waardoor de export van die auto’s naar de rest van Europa niet in gevaar komt. Eerder deze week waren er ook berichten dat Elon Musk een bliksembezoek aan Londen heeft gebracht om over een mogelijke batterijenfabriek voor Tesla te praten.

Lees ook:
Nissan voert productie met 50 procent op

Reageren
500 tekens over