De automarkt als geheel daalde met 2,1 procent vergeleken met april en met 0,5 procent vergeleken met mei 2020 door een flinke afname van de verkopen van bestel- en vrachtwagens. De CAAM voorziet dat de verkopen in juni verder zullen afzwakken. Dat komt dan door het altijd zwakkere zomerseizoen in combinatie met vertragingen bij de aflevering van nieuwe auto’s door het chiptekort en andere leverproblemen.

Breed front

De daling is over een breed front terug te vinden in de verkoopcijfers. Zo verkocht Tesla de afgelopen maand slechts 9.800 auto’s aan Chinese klanten, bijna de helft van de 18.000 in april. Nissan, dat ook sterk afhankelijk is van China, zag de verkopen daar vergeleken met een jaar geleden dalen met bijna 15 procent naar 111.096 auto’s terwijl Honda een daling met ruim vier procent meldt naar 128.713 stuks. Toyota kon met 168.900 auto’s nog wel 1,5 procent meer verkopen.

Volvo

Uit de vrijdag gepubliceerde cijfers van Volvo blijkt hetzelfde verhaal. In mei verkocht Volvo in China met 16.895 stuks nog wel bijna twaalf procent meer auto’s maar die groei steekt toch schril af bij de 67 procent toename die Volvo over het eerste kwartaal kon melden. China doet het nu wat Volvo betreft ook slechter dan alle andere regio’s. In Europa kwam de groei uit op 65 procent, in de Verenigde Staten op 39 procent en elders in de wereld op 78 procent.

Lees ook:
BYD wil dit jaar 1.500 elektrische suv’s verkopen in Noorwegen