Linda Jackson. Autovrouw pur sang. Al decennialang bekend als financiële en commerciële topmanager binnen de automobielindustrie. Zestien jaar actief in de PSA Group. Meest recent als ‘stuurvrouw’ van Citroën. Recent aangesteld als CEO van Peugeot. We spreken haar exclusief over de eerste honderd dagen, waarbij ze binnen de groep natuurlijk een soort vliegende start kende.

Hoe moeten we – om de interne verhoudingen in te schatten – Peugeot inschalen tussen de zustermerken? Welke rol speelt het merk daarbij? En minstens zo belangrijk: gaat daar met ál die nieuwe spelers in huize Stellantis wat aan veranderen? “Wij doen binnen Stellantis in Europa een derde van het volume. Groot dus. Toch kijk ik verder, want 80 procent van wat we doen is in Europa. Mooi en tegelijkertijd ook niet. Voor uitbreiding kijk ik daarom richting Zuid-Amerika, de regio Midden-Oosten en Noord-Afrika. En natuurlijk de grootste markt ter wereld: China. Daar moet en kan het beter. Soms waren we er voorheen ook al goed ingevoerd.”

Vier clusters binnen de groep

“Kijk je specifiek naar onze regio, dan ben ik – Peugeot – een high-end generalist of zoals ze ook wel eens zeggen ‘upper mainstream’. Samen met Opel in een van de vier clusters binnen de groep. Daarnaast heb je een ‘core’ cluster – noem dan Citroën en Fiat – en een ‘premium’ cluster met Alfa, DS en Lancia bijvoorbeeld. Jeep functioneert als op zichzelf staand merk en dan heb je ook nog ‘Luxury’ met Maserati.”

Gaat er wat veranderen aan de positionering van Peugeot? “Wat de ontwikkelingen bij ons betreft: er gaat helemaal niets veranderen aan de positie of rol van Peugeot. Punt. Je ziet hoe we met de nieuwe range stappen hebben genomen, kwalitatief ook. Vooral in Europa gaat het goed.”

Veertien onder een paraplu

Jackson ziet grote voordelen in de enorme ‘paraplu’ van Stellantis. Je moet je merk helder neerzetten, stelt ze, maar de enorme schaalgrootte helpt juist in deze moeilijke tijd aan alle kanten mee. Ze lacht wanneer we vragen of dat ook voor een ommekeer zal zorgen voor de stroef draaiende Italian branch. “Italian branch… zo zou ik ze zelf niet noemen. Met alle veertien merken samen zijn we in één stap op wereldschaal een van de grootste spelers, met rond acht miljoen verkopen per jaar. Daar zullen ook de nieuwe merken flink van profiteren. Net als wij bij Peugeot natuurlijk. R&D, nieuwe geavanceerde technologie, de sourcing van onderdelen, het werkt alle kanten op. Nu nog beter dan voorheen dus.”

Wat bij PSA bewerkstelligd is – een heel snelle ommekeer naar winst – kan evengoed bij Stellantis, benadrukt Jackson. “De groep weet hoe het moet, dat is bewezen. Belangrijk: daarbij profiteren alle merken van componenten, techniek en platforms. Alles wat de klant helemaal niet ziet. Ook bij Peugeot. Stellantis wil veertien succesmerken creëren die niet te veel met elkaar concurreren. Ze worden dus allemaal helder gepositioneerd.”

Phygital

Jackson benadrukt dat het onderscheidend vermogen zeker niet alleen gaat over design, uitrusting en karakteristieke zaken als de Peugeot iCockpit. “Merkidentiteit gaat over veel meer dan vorm en bijvoorbeeld ons nieuwe logo. Ook al is dat fraai. De wereld verandert. Je ziet dat de hele mindset van de consument vooral in een Covid-jaar sterk verandert. Wij gaan veel meer kijken naar de ‘experience’ die we hen kunnen bieden, zoals dat dan mooi heet. De klantervaring.” Daar is volgens Jackson enorm veel werk van gemaakt. “Er zit een heel ecosysteem achter: goede websites, toegankelijke info, online verkopen. Dat laatste is in Frankrijk gelanceerd, was er in de UK al jaren en we rollen het nu over de rest van Europa uit.”

De vraag ligt voor de hand… wat is daarbij nog de rol van de dealerbedrijven? “Ik geloof sterk in het belang van de dealerships. Die zullen wel evolueren. Binnen Peugeot hebben ze een – lelijk – woord voor de filosofie: phygital. Fysiek en digitaal gaan in elkaar overlopen. Er wordt heel veel online opgezocht weten we, maar ik geloof echt dat de emotie meespeelt. De mensen willen een auto aanraken, testrijden, ook de merkervaring bij de dealer is van groot belang. Het blijft een grote aanschaf.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Niet voor niets, zegt Jackson, worden dealerbedrijven momenteel aangepast om de juiste uitstraling en ervaring te bieden. Een naadloze overgang van thuis en beeldscherm naar de dealershowroom. Natuurlijk kan veel van het andere werk áchter de coulissen wel centraal en online geregeld worden, onderstreept Jackson. Maar hoe zit dat dan met het ‘online’ verkooptraject waarover ze spreekt?

“Ik zie een grote toekomst voor oplossingen die de trends faciliteren. Lang niet iedereen wil de auto zelf bezitten. Soms wil je in een 308 rijden en soms heb je een andere – een grotere 5008 voor de vakantie misschien – nodig. Misschien wil je ook een keer een caravan trekken, door de Nederlandse bril gezien.”
Autodelen als trend?

“Via Free2Move hebben we allerlei mogelijkheden, maar dit is echt niet het moment om flink op autodelen in te zetten– vanwege de Covid-situatie.” Als we terugkeren naar mobiliteitsoplossingen, de dealers, hun showroom en wat daar zou kunnen staan. Dan denken we: Peugeot is bij uitstek gekwalificeerd om ook vormen van lichte mobiliteit aan te bieden. Jullie hebben het al in huis toch? Ze lacht: “Interessant idee. Heel eerlijk gezegd wordt daar nu naar gekeken. Er zijn nog geen strategische keuzes die ik kan melden, misschien over een paar maanden. We hebben inderdaad onze links met Peugeot fietsen en motoren. Ik zie enorm veel ontwikkelingen rond bijvoorbeeld de e-fiets en cargobikes. Het zou onderdeel kunnen uitmaken van de mobiliteitsservices waar ik het net over had.”

Het A-segment

Een interessant onderwerp is het A-segment, ook al stappen steeds meer concerns daar nu uit. Maar wellicht ook een nieuw lichter concept? “De 108 loopt nog, maar het is inderdaad een onderwerp waar we binnen Stellantis over praten. Een kleine auto zou hoe dan echt elektrisch moeten zijn om op termijn aan de normen te voldoen. Maar hoe hou je die betaalbaar? En hoe verdien je er nog wat aan?” Alles – zegt Linda Jackson – past in een samenhangende puzzel van mobiliteitsoplossingen. “Kijk naar de Ami. Zoiets hebben we bij Peugeot niet voor stadsmobiliteit en dat is zéker een van de dingen waar ik naar kijk…”

Een heel ander actueel onderwerp is het tekort aan met name elektronische componenten. Verliest Peugeot daaraan productie? Ondanks de grote inkoopkracht van Stellantis? “Het is een probleem. We hebben binnen PSA met onze ontwikkelingen geleerd beweeglijk te zijn en snel reagerend. Dat geldt tot in de afzonderlijke fabrieken. Neem de 308: daar speelde dat probleem en we hebben besloten niet langer digitale instrumentenclusters te monteren, maar de gangbare meters. Die er wel zijn. Tja, zo is er altijd wel iéts waar je omheen moet werken. Je past je aan de omstandigheden aan.”

Over omstandigheden gesproken: het valt op dat Stellantis de stap naar een volledig elektrisch platform niet echt heeft genomen? “Peugeot biedt een brede keuze door het multi-energy-platform. Diesel, benzine, plug-in en vol elektrisch. Voor ons cruciaal, want de markten zijn niet overal even ver met elektrificatie. De ‘power of choice’ zeggen we dan. Dit jaar zijn alle bestelwagens geëlektrificeerd. Zoals je weet heeft Carlos Tavares voor Stellantis vier nieuwe platforms aangekondigd. Voor verschillende doelgroepen en met ranges tot 500, 700 en zelfs 800 kilometer. Ook onze eigen strategie wordt op die basis snel uitgerold. Ik – Peugeot – moet de klant volgen én aan de eisen voldoen.”

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier