Gratis adverteren drukt winst AutoTrader

De Britse autohandelaar AutoTrader heeft in het afgelopen boekjaar (tot eind maart) 38 procent minder winst gedraaid dan een jaar eerder. Dat komt doordat AutoTrader consumenten vanwege corona enkele maanden de kans heeft geboden gratis te adverteren op de online platforms waaronder ook autotrader.nl. De omzet ging om dezelfde reden met 29 procent omlaag.

AutoTrader draaide daarmee een omzet van omgerekend 300 miljoen euro en een operationele winst van 186 miljoen euro. Dat komt neer op een operationele marge van 61 procent terwijl dat in het voorafgaande boekjaar nog 70 procent was. Het bedrijf heeft in de loop van het jaar een kwart van het personeel voor zeven weken op non-actief gesteld en gebruik gemaakt van de Britse steunregelingen maar inmiddels al dat geld terugbetaald. Ook alle openstaande belastingrekeningen zijn voldaan. In het in april begonnen nieuwe financiële jaar ondervindt AutoTrader tot nu toe weinig problemen door corona. ‘’Zoals we hebben gezien in andere landen kunnen we er niet zeker van zijn dat Covid-19 niet weer op zal duiken als belangrijke negatieve factor bij onze toekomstige prestaties,’’ merkt het bedrijf wel op.

Per 31 maart had AutoTrader 485.000 auto-ad’s op de sites staan, één procent meer dan een jaar eerder. De groei kwam vooral van nieuwe auto’s dankzij het toenemende gebruik van het ‘new car product’. De voorraad gebruikte auto’s daalde marginaal door de sterke vraag in combinatie met een krimpend aanbod. Verder werden de kosten flink gedrukt door bijna de helft lagere uitgaven voor ongerichte advertenties.

CEO Nathan Coe: ‘’We hebben in een vroeg stadium besloten om pro-actieve steun te bieden aan onze mensen, autokopers en klanten waarvan velen kleine familiebedrijven runnen. De activiteiten hebben ons een positie geboden voor een sterke start voor het volgende boekjaar. Er is een forse verschuiving naar online kopen geweest wat betekent dat nu meer kopers dan ooit zich tot Auto Trader wenden voor hulp bij het kopen van hun volgende auto. Daarmee worden we nog relevanter voor verkopers en fabrikanten.’’

Gratis adverteren drukt winst AutoTrader - Automobielmanagement.nl

Gratis adverteren drukt winst AutoTrader

De Britse autohandelaar AutoTrader heeft in het afgelopen boekjaar (tot eind maart) 38 procent minder winst gedraaid dan een jaar eerder. Dat komt doordat AutoTrader consumenten vanwege corona enkele maanden de kans heeft geboden gratis te adverteren op de online platforms waaronder ook autotrader.nl. De omzet ging om dezelfde reden met 29 procent omlaag.

AutoTrader draaide daarmee een omzet van omgerekend 300 miljoen euro en een operationele winst van 186 miljoen euro. Dat komt neer op een operationele marge van 61 procent terwijl dat in het voorafgaande boekjaar nog 70 procent was. Het bedrijf heeft in de loop van het jaar een kwart van het personeel voor zeven weken op non-actief gesteld en gebruik gemaakt van de Britse steunregelingen maar inmiddels al dat geld terugbetaald. Ook alle openstaande belastingrekeningen zijn voldaan. In het in april begonnen nieuwe financiële jaar ondervindt AutoTrader tot nu toe weinig problemen door corona. ‘’Zoals we hebben gezien in andere landen kunnen we er niet zeker van zijn dat Covid-19 niet weer op zal duiken als belangrijke negatieve factor bij onze toekomstige prestaties,’’ merkt het bedrijf wel op.

Per 31 maart had AutoTrader 485.000 auto-ad’s op de sites staan, één procent meer dan een jaar eerder. De groei kwam vooral van nieuwe auto’s dankzij het toenemende gebruik van het ‘new car product’. De voorraad gebruikte auto’s daalde marginaal door de sterke vraag in combinatie met een krimpend aanbod. Verder werden de kosten flink gedrukt door bijna de helft lagere uitgaven voor ongerichte advertenties.

CEO Nathan Coe: ‘’We hebben in een vroeg stadium besloten om pro-actieve steun te bieden aan onze mensen, autokopers en klanten waarvan velen kleine familiebedrijven runnen. De activiteiten hebben ons een positie geboden voor een sterke start voor het volgende boekjaar. Er is een forse verschuiving naar online kopen geweest wat betekent dat nu meer kopers dan ooit zich tot Auto Trader wenden voor hulp bij het kopen van hun volgende auto. Daarmee worden we nog relevanter voor verkopers en fabrikanten.’’