Europese automarkt plust in mei 53 procent

De Europese autoverkopen zijn in mei 53,4 procent hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Toch werden er met 891.665 stuks nog altijd ruim 300.000 auto’s minder verkocht dan in mei 2019. De toename in mei is ook al weer een stuk minder dan in de twee voorafgaande maanden.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar werden er in Europa rond de 4,3 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is 29,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De vier grote nationale automarkten lieten een groei in de dubbele cijfers zijn met Italië als koploper met een plus van 62 procent. In Duitsland bleef de groei beperkt tot een kleine 13 procent.

Stellantis

Bij de grote merkengroepen doet Stellantis het over vijf maanden gezien het beste met 37 procent hogere verkopen. Dat wordt getrokken door Peugeot en Fiat die beide zo’n 40 procent meer auto’s wisten te verkopen. Het in Europa bescheiden Jeep kwam op een groei van 67 procent uit terwijl nichemerk Lancia/Chrysler de helft meer auto’s verkocht.

Volkswagen

De Volkswagen Groep blijft met bijna 28 procent hogere verkopen terrein verliezen op Stellantis. Hier doet Seat het het beste met een plus van 40 procent gevolgd door Porsche met 31 procent terwijl VW, Skoda en Audi alle rond de 25 procent zitten. De derde groep, Renault, komt niet verder dan 18,5 procent hogere verkopen. Dat is vooral te danken aan Dacia dat een kwart meer auto’s verkocht terwijl de toename bij Renault uitkomt op 15 procent. De enige merken die op de Europese markt minder auto’s verkochten dan in de eerste vijf maanden van vorig jaar zijn Mitsubishi met een daling van bijna 35 procent en landgenoot Honda dat ruim vier procent lager uitkwam.

Lees ook:
Autoverkopen in mei met 72,5 procent gestegen

Europese automarkt plust in mei 53 procent - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt plust in mei 53 procent

De Europese autoverkopen zijn in mei 53,4 procent hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Toch werden er met 891.665 stuks nog altijd ruim 300.000 auto’s minder verkocht dan in mei 2019. De toename in mei is ook al weer een stuk minder dan in de twee voorafgaande maanden.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar werden er in Europa rond de 4,3 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is 29,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De vier grote nationale automarkten lieten een groei in de dubbele cijfers zijn met Italië als koploper met een plus van 62 procent. In Duitsland bleef de groei beperkt tot een kleine 13 procent.

Stellantis

Bij de grote merkengroepen doet Stellantis het over vijf maanden gezien het beste met 37 procent hogere verkopen. Dat wordt getrokken door Peugeot en Fiat die beide zo’n 40 procent meer auto’s wisten te verkopen. Het in Europa bescheiden Jeep kwam op een groei van 67 procent uit terwijl nichemerk Lancia/Chrysler de helft meer auto’s verkocht.

Volkswagen

De Volkswagen Groep blijft met bijna 28 procent hogere verkopen terrein verliezen op Stellantis. Hier doet Seat het het beste met een plus van 40 procent gevolgd door Porsche met 31 procent terwijl VW, Skoda en Audi alle rond de 25 procent zitten. De derde groep, Renault, komt niet verder dan 18,5 procent hogere verkopen. Dat is vooral te danken aan Dacia dat een kwart meer auto’s verkocht terwijl de toename bij Renault uitkomt op 15 procent. De enige merken die op de Europese markt minder auto’s verkochten dan in de eerste vijf maanden van vorig jaar zijn Mitsubishi met een daling van bijna 35 procent en landgenoot Honda dat ruim vier procent lager uitkwam.

Lees ook:
Autoverkopen in mei met 72,5 procent gestegen