De batterijfabriek voor Renault wordt gebouwd door Envision AESC, een Japanse dochter van het Chinese Envision Group. De fabriek komt in Douai vlakbij het Renault ElectriCity waar Renault in drie fabrieken elektrische auto’s en bestelwagens bouwt. De aanvangscapaciteit is 9 GWh in 2024 maar dat moet tegen 2030 opgevoerd zijn naar 24 GWh. Het project vergt een investering van twee miljard euro en kan 2.500 nieuwe banen opleveren.

Samenwerking

Renault heeft al een contract met het Zuid-Koreaanse LG Chem voor de levering van batterijen voor bestaande elektrische modellen en voor de komende elektrische Megane. Bovendien praat de groep met de Europese batterijenproducent ACC om in 2027 toe te treden tot dat ‘ecosysteem’. ACC meldt overigens op haar website dat het ook levert aan Stellantis. Renault gaat tegelijkertijd samenwerken met de Franse start-up Verkor bij de ontwikkeling en fabricage van hoge-prestatie batterijen. Renault Groep neemt daarbij een belang van meer dan 20 procent in Verkor. De samenwerking moet leiden tot een pilot in 2022 en een fabriek voor dergelijke batterijen die in 2026 moet gaan draaien. Die batterijen zijn dan bestemd voor Renault-modellen in het hogere segment alsmede voor Alpine.

Een miljoen

‘’Deze strategische samenwerkingen met Envision AESC en Verkor versterken onze positie om ervoor te zorgen dat we tegen 2030 in Europa een miljoen elektrische voertuigen kunnen bouwen. De groep bevestigt hiermee haar bereidheid om populaire, betaalbare en kostenefficiënte elektrische auto’s in Frankrijk te bouwen,’’ stelt CEO Luca de Meo.

Nissan

Partner Nissan gaat een soortgelijke giga batterijfabriek bouwen in Sunderland. Dat wordt gemeld door vrijwel alle Britse media maar is nog niet door Nissan zelf bevestigd. Die fabriek zou al in 2024 in productie moeten komen omdat in Groot-Brittannië gebouwde auto’s dan grotendeels van Britse oorsprong moeten zijn om zonder heffingen naar de EU geëxporteerd te kunnen worden. Het project wordt financieel gesteund door de Britse regering die het uitgangspunt hanteert om in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in de ban te doen.

Lees ook:
Nissan en Renault intensiveren samenwerking bij ontwikkeling elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding