De Britse fabriek van Stellantis leek lange tijd in gevaar door dreigende obstakels voor de export van daar gebouwde auto’s naar de EU vanwege Brexit. Het moederbedrijf van Opel gaat de productie van de Astra concentreren in Rüsselheim en in een fabriek in Polen. Topman Carlos Tavares heeft dan ook steeds gesteld dat het voortbestaan van de Britse vestiging afhankelijk is van een overheidsbijdrage voor de vereiste omschakeling.

Overheidssteun

Aangenomen wordt dat Londen rond de 10 procent van de totale investeringen van 350 tot 460 miljoen euro voor haar rekening wil nemen. Door het vertrek uit de Europese Unie kan de Britse regering tegenwoordig zelf beslissen over dergelijke overheidssteun zonder verdere goedkeuring van Brussel. Vorige week nog deelde Nissan mee dat het samen met partner Envision een grote batterijenfabriek gaat bouwen in Sunderland en daar ook een nieuwe EV gaat bouwen, een project waarvoor Londen met rond de 115 miljoen in de buidel heeft getast.

Lees ook:
Renault en Nissan bouwen twee nieuwe batterijfabrieken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding