“De markt voor personenauto’s heeft nog steeds te lijden onder het tekort aan halfgeleiders dat al enkele maanden een aantal bedrijfstakken in de hele wereld treft. Dit tekort heeft gevolgen voor de productie van nieuwe voertuigen en verlengt de leveringstermijnen.’’
Zeven procent hoger
Over het eerste halfjaar komt de Belgische automarkt met 232.391 exemplaren nog wel ruim zeven procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar toen de autosector in België weken lang op slot zat wegens corona. Dat aantal is echter nog altijd wel een kwart lager dan in de eerste zes maanden van 2019. “Dit resultaat wordt verklaard door de gecombineerde effecten van de coronacrisis, het tekort aan halfgeleiders en, voor het eerst in meer dan 60 jaar, een winter zonder automobielsalon in België,’’ tekent Febiac aan.
Duitse merken
De Belgische merkenlijst wordt in juni aangevoerd door de vier grote Duitse fabrikanten Volkswagen, Audi, BMW en Mercedes-Benz. Dat toont eens te meer aan dat de zakenauto een grote rol speelt op de automarkt daar. Peugeot en Opel komen op de vijfde en zesde plaats met Dacia als nummer zeven.
Ook elders problemen
Ook elders begint het chiptekort de autoverkopen in de wielen te rijden. In Frankrijk werden de afgelopen maand bijna 15 procent minder nieuwe auto’s verkocht, in Duitsland lagen de verkopen eveneens 15 procent lager. In dit deel van Europa vormt Nederland met de groei met drie procent een uitzondering. Over de eerste week van de maand juli staat de teller bij RDC echter wel 45 procent lager dan een jaar geleden.
Lees ook:
Belgische autosector kraakt diesel- en benzineverbod Brussel