Belgische particuliere autokoper laat elektrische auto nog links liggen

De overgrote meerderheid van de elektrische auto’s in België wordt nog altijd aangeschaft door bedrijven. In België werden in de eerste jaarhelft 9.097 elektrische auto’s verkocht. Daarvan werden er 86 procent ingeschreven op naam van een bedrijf, 12,4 procent op naam van particulieren en net 1,7 procent op naam van zzp’ers.

Bij plug-in hybride auto’s is het beeld hetzelfde. Hier gingen van de 26.078 inschrijvingen 87,5 procent naar bedrijven, 10,4 procent naar particulieren en 2,1 procent naar zelfstandigen.

Lichte vooruitgang

Die cijfers staan in een analyse die autofederatie Febiac heeft gemaakt van de autoverkopen in het eerste halfjaar. Over de hele linie gezien komt het aandeel elektrische auto’s ook in België inmiddels wel in de buurt van de 20 procent. EV’s kwamen afgelopen halfjaar op een marktaandeel van 3,9 procent, een ‘heel lichte vooruitgang’ vergeleken met 3,5 procent een jaar geleden. Plug-in hybrides zagen hun marktaandeel stijgen van 7,3 naar 11,2 procent terwijl niet-oplaadbare hybride auto’s nog eens 4,6 procent van de markt innamen.

Diesel

Die opmars gaat ook in België ten koste van diesel. Dat had in de eerste helft van 2020 nog een marktaandeel van 32,9 procent maar dat is nu gedaald naar 26,9 procent in het eerste kwartaal en 25,6 procent in de afgelopen drie maanden. Benzinemotoren waren in België goed voor 53,9 procent van de nieuwe personenwagens terwijl dat een jaar geleden nog 51,8 procent bedroeg.

Lees ook:
‘In 2026 elektrische auto als zakenauto verplichten is te vroeg’

Belgische particuliere autokoper laat elektrische auto nog links liggen - Automobielmanagement.nl

Belgische particuliere autokoper laat elektrische auto nog links liggen

De overgrote meerderheid van de elektrische auto’s in België wordt nog altijd aangeschaft door bedrijven. In België werden in de eerste jaarhelft 9.097 elektrische auto’s verkocht. Daarvan werden er 86 procent ingeschreven op naam van een bedrijf, 12,4 procent op naam van particulieren en net 1,7 procent op naam van zzp’ers.

Bij plug-in hybride auto’s is het beeld hetzelfde. Hier gingen van de 26.078 inschrijvingen 87,5 procent naar bedrijven, 10,4 procent naar particulieren en 2,1 procent naar zelfstandigen.

Lichte vooruitgang

Die cijfers staan in een analyse die autofederatie Febiac heeft gemaakt van de autoverkopen in het eerste halfjaar. Over de hele linie gezien komt het aandeel elektrische auto’s ook in België inmiddels wel in de buurt van de 20 procent. EV’s kwamen afgelopen halfjaar op een marktaandeel van 3,9 procent, een ‘heel lichte vooruitgang’ vergeleken met 3,5 procent een jaar geleden. Plug-in hybrides zagen hun marktaandeel stijgen van 7,3 naar 11,2 procent terwijl niet-oplaadbare hybride auto’s nog eens 4,6 procent van de markt innamen.

Diesel

Die opmars gaat ook in België ten koste van diesel. Dat had in de eerste helft van 2020 nog een marktaandeel van 32,9 procent maar dat is nu gedaald naar 26,9 procent in het eerste kwartaal en 25,6 procent in de afgelopen drie maanden. Benzinemotoren waren in België goed voor 53,9 procent van de nieuwe personenwagens terwijl dat een jaar geleden nog 51,8 procent bedroeg.

Lees ook:
‘In 2026 elektrische auto als zakenauto verplichten is te vroeg’