Van die nieuwe auto’s waren er 36.089 volledig elektrisch, 184 procent meer dan in H1 van 2020, en nog eens 117.178 plug-in hybride ofwel 139 procent meer. Elektromobiliteit is daarmee ‘een grote aandrijver van de groei voor het bedrijf’. “We gaan door met de beslissende elektrificatie van onze modellenlijn en breiden het aanbod aan vol-elektrische voertuigen uit met twee innovatieve vlaggenschepen: de BMW iX en de BMW i4,’’ legt Nota uit. Beide modellen moeten vanaf november op de weg verschijnen en BMW heeft er nu al veel bestellingen voor kunnen noteren. In 2025 moeten daarmee tien keer zo veel elektrische auto’s worden verkocht als nu.

Chipcrisis

De chipcrisis blijft ook deze Duitse autofabrikant bezighouden. ‘De BMW Groep heeft individuele aanpassingen gemaakt aan haar productieprogramma om rekening te houden met de beschikbaarheid van halfgeleider componenten. De onderneming verwacht dat de levering daarvan moeilijk blijft en kan de mogelijkheid niet uitsluiten dat dit gevolgen heeft voor de verkopen in de rest van het jaar.’ Anders dan bijvoorbeeld Jaguar Land Rover of Ford noemt de BMW Groep daarbij geen cijfers over de gevolgen voor de productie of de omzet.

Lees ook:
BMW-directeur Stefanie Wurst: ‘Presteren kan alleen met alle kennis over onze strategie’