Hyundai maakt 1,3 miljard euro winst

Hyundai heeft in het tweede kwartaal een nettowinst gerealiseerd van omgerekend 1,3 miljard euro. Dat is de hoogste kwartaalwinst in zeven jaar en ook bijna acht keer zoveel als in dezelfde periode in 2020. Hyundai stelt daarbij, in tegenstelling tot veel andere autofabrikanten, dat het chiptekort in de tweede helft van dit jaar minder ernstig zal worden.

Hyundai Motor verkocht in drie maanden wereldwijd 1.031.249 auto’s, nagenoeg de helft meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Buiten thuisland Zuid-Korea namen de verkopen met 73 procent toe. De Zuid-Koreaanse autogroep profiteerde van de verkoop van zijn luxemerk Genesis en van de elektrische Ioniq 5. Op die voertuigen boekt het bedrijf verhoudingsgewijs meer winst.

Vertragen

Hyundai Motor verwacht wel dat de groei van de verkopen de rest van het jaar kan vertragen door ongunstige economische omstandigheden door het weer oplaaien van de coronapandemie alsmede de onstabiele levering van halfgeleiders, de stijging van de grondstoffenprijzen en ongunstige wisselkoersen. Wat betreft het wereldwijde chiptekort werkt Hyundai Motor aan het opvoeren van de voorraden. Ook wil het bedrijf de lokale productie van componenten verder versterken, haar toeleverketen meer spreiden en voortdurend kijken naar alternatieve chiponderdelen om tekorten voor te zijn.

Lees ook:
Tjalling Hollander nieuwe algemeen directeur Hyundai Motor Nederland

Hyundai maakt 1,3 miljard euro winst - Automobielmanagement.nl

Hyundai maakt 1,3 miljard euro winst

Hyundai heeft in het tweede kwartaal een nettowinst gerealiseerd van omgerekend 1,3 miljard euro. Dat is de hoogste kwartaalwinst in zeven jaar en ook bijna acht keer zoveel als in dezelfde periode in 2020. Hyundai stelt daarbij, in tegenstelling tot veel andere autofabrikanten, dat het chiptekort in de tweede helft van dit jaar minder ernstig zal worden.

Hyundai Motor verkocht in drie maanden wereldwijd 1.031.249 auto’s, nagenoeg de helft meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Buiten thuisland Zuid-Korea namen de verkopen met 73 procent toe. De Zuid-Koreaanse autogroep profiteerde van de verkoop van zijn luxemerk Genesis en van de elektrische Ioniq 5. Op die voertuigen boekt het bedrijf verhoudingsgewijs meer winst.

Vertragen

Hyundai Motor verwacht wel dat de groei van de verkopen de rest van het jaar kan vertragen door ongunstige economische omstandigheden door het weer oplaaien van de coronapandemie alsmede de onstabiele levering van halfgeleiders, de stijging van de grondstoffenprijzen en ongunstige wisselkoersen. Wat betreft het wereldwijde chiptekort werkt Hyundai Motor aan het opvoeren van de voorraden. Ook wil het bedrijf de lokale productie van componenten verder versterken, haar toeleverketen meer spreiden en voortdurend kijken naar alternatieve chiponderdelen om tekorten voor te zijn.

Lees ook:
Tjalling Hollander nieuwe algemeen directeur Hyundai Motor Nederland