Die resultaten stonden zwaar onder druk door het wereldwijde chiptekort. Daardoor vielen de verkopen van nieuwe auto’s rond de 30.000 lager uit dan gepland. Toch wist JLR de afzet wel met 73 procent op te voeren naar 84.442 auto’s. Het chiptekort leidde ook tot wat JLR noemt een ‘ongunstig werkkapitaal’ van meer dan een miljard euro.

Tekort aan halfgeleiders

De Britse autobouwer verwacht, net als een aantal collega’s, dat de problemen in het lopende kwartaal nog ernstiger zullen zijn en denkt daarom zeker in de rode cijfers te zullen blijven. Het tekort aan halfgeleiders kan ertoe leiden dat de handelsverkopen de helft lager uit kunnen vallen dan gepland ‘hoewel we er aan werken om dit zo beperkt mogelijk te houden.’

‘’De bredere onderliggende structurele capaciteitsproblemen worden echter alleen opgelost als de investeringen van leveranciers in de komende 12 tot 18 maanden gerealiseerd zijn en dus verwachten we in ieder geval een tekort tot eind dit jaar en daarna.’’

Volop bestellingen

Het chipprobleem is des te frustrerender omdat er wel een grote vraag is naar de producten van JLR. Op dit moment staan er rond de 110.000 bestellingen in de boeken, het hoogste aantal ooit en goed voor drie maanden verkopen. ‘’We zijn blij een verder herstel van de pandemie te zien, met groei in alle regio’s wat de aantrekkelijkheid van Jaguar en Land Rover auto’s aantoont. Hoewel de huidige omgeving uitdagend blijft, blijven we ons aanpassen en de elementen die we wel zelf in de hand hebben managen zodat we een goede uitgangspositie hebben om te reageren op verdere marktontwikkelingen,’’ zegt CEO Thierry Bolloré.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding