Het winstcijfer is wel opgepoetst door het vrijvallen van meer dan een miljard die BMW had gereserveerd voor een EU-boete en een bijdrage van eveneens rond een miljard van de Chinese joint-venture met Brilliance Automotive. Ook BMW Groep waarschuwt dat het tweede halfjaar slechter zal verlopen door de chipcrisis en hogere materiaalkosten.

‘’Onze prestaties plukten in de eerste helft van dit jaar de vruchten van een sterke klantenvraag waardoor we een belangrijke groei konden bereiken. Gezien de lopende risico’s, waaronder de hoge prijzen voor ruwe materialen en een tekort aan halfgeleiders, zal de tweede jaarhelft meer wisselvallig verlopen voor de BMW Groep,’’ waarschuwt bestuursvoorzitter Oliver Zipse dan ook.

‘’Ondanks die uitdagingen op de korte termijn blijven we gefocust op de lange-termijn strategie van het aanwenden van onze grote innovatieve kracht en duurzame winstgevendheid als basis voor het succesvol vormgeven van de transformatie van onze industrie.’’

China belangrijkste markt

De drie merken van de Duitse groep konden overal in de wereld de verkopen fors opvoeren. Zo werden in Europa in de eerste zes maanden 504.834 nieuwe auto’s afgeleverd, ruim 35 procent meer dan een jaar eerder. In het tweede kwartaal werden zelfs 75 procent meer auto’s verkocht. In de Amerika’s kwam de afzet met 225.144 stuks bijna 48 procent hoger uit. Daarvan gingen 184.436 auto’s naar klanten in de VS. China blijft de belangrijkste nationale markt met 467.956 verkochte auto’s, 42 procent meer dan een jaar eerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding