De operationele marge lag op 11,4 procent, maar bereikte in Noord-Amerika een record van 16,1 procent. Verder wist Stellantis het marktaandeel op de Europese markt voor lichte bedrijfswagens op te voeren tot bijna 35 procent.

Flinke besparingen door fusie

Stellantis komt in dit eerste halfjaarbericht na de fusie met zogenaamde pro forma cijfers, dat wil zeggen dat de resultaten van Groupe PSA en FCA Automobile over 2020 bij elkaar zijn geteld alsof ze toen al gefuseerd waren. In dit eerste halfjaar leverde de fusie al 1,3 miljard euro aan besparingen op waarmee het bedrijf voor ligt op het schema.

Wat aantal verkochte auto’s betreft blijft Europa voorlopig de belangrijkste markt. In het eerste halfjaar werden hier 1.664.000 auto’s afgeleverd, 483.000 meer dan in H1 vorig jaar. Noord-Amerika komt op 873.000 voertuigen terwijl de groep in China en India nog altijd niet verder komt dan 102.000 stuks. Noord-Amerika draaide wel meer winst dan Europa, maar dat komt vooral doordat aan deze kant bijna een half miljard nodig was voor herstructureringen.

Elektrificering

Stellantis heeft ook sterke vooruitgang geboekt bij de elektrificering en software, fundamentele pijlers onder de strategie, aldus CEO Carlos Tavares. De komende 24 maanden worden er 11 BEV’s en 10 PHEV’s op de markt gebracht terwijl het gamma bedrijfswagens eind dit jaar volledig in elektrische versie beschikbaar is. In het Italiaanse Termoli komt een derde gigafabriek voor batterijen, terwijl de fabriek in het Britse Ellesmere Port volledig wordt omgebouwd naar BEV’s.