Kwart minder Duitse autoregistraties in de maand juli

In Duitsland zijn afgelopen maand 236.393 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 24,9 procent minder dan in juli 2020, meldt het Kraftfahrt Bundesamt KBA. Twee op de drie nieuwe auto’s werden geregistreerd op een bedrijfsnaam. Het aandeel diesel daalde verder tot een nieuw dieptepunt van net onder de 20 procent.

Over de eerste zeven maanden van dit jaar staat de Duitse automarkt met 1.627.282 stuks nu 6,7 procent hoger dan een jaar geleden. KBA geeft alleen cijfers en geen verdere toelichting, maar aan te nemen valt dat het chiptekort ook in Duitsland de autobedrijven in de wielen rijdt.

Opmars EV’s zet rap door

De opmars van elektrische auto’s gaat onverbiddelijk door. In juli werden er 25.464 nieuwe batterij-aangedreven EV’s geregistreerd, dat is ruim de helft meer dan een jaar eerder. BEV’s zijn daarmee in Duitsland goed voor een marktaandeel van 10,8 procent. Het aantal hybride auto’s kwam met 69.795 een derde hoger uit en vertegenwoordigde een marktaandeel van 29,5 procent. Dat wil zeggen dat BEV’s en PHEV’s samen nu meer dan 40 procent van de nieuwe Duitse personenauto’s voor hun rekening nemen.

Tesla in trek

Grote winnaar was dit keer Tesla met ruim 140 procent hogere verkopen. Van de Duitse thuismerken springt Opel eruit. Het merk wist ondanks het tegenzittende tij 16 procent meer auto’s te registreren. Verder kwam alleen Land Rover positief uit met een bescheiden plus van 2,6 procent.

Tot de zware verliezers behoren de thuismerken Ford met bijna de helft lagere verkopen, Mercedes-Benz met een min van 38 procent en Smart dat 30 procent moest inleveren. Bij de importmerken krijgen Ssangyong met 64 procent en Subaru met 50 procent de zwaarste klappen. Verder zijn de verkopen bij Renault, Nissan, Honda en Skoda alle met meer dan 40 procent ingezakt.

Kwart minder Duitse autoregistraties in de maand juli - Automobielmanagement.nl

Kwart minder Duitse autoregistraties in de maand juli

In Duitsland zijn afgelopen maand 236.393 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 24,9 procent minder dan in juli 2020, meldt het Kraftfahrt Bundesamt KBA. Twee op de drie nieuwe auto’s werden geregistreerd op een bedrijfsnaam. Het aandeel diesel daalde verder tot een nieuw dieptepunt van net onder de 20 procent.

Over de eerste zeven maanden van dit jaar staat de Duitse automarkt met 1.627.282 stuks nu 6,7 procent hoger dan een jaar geleden. KBA geeft alleen cijfers en geen verdere toelichting, maar aan te nemen valt dat het chiptekort ook in Duitsland de autobedrijven in de wielen rijdt.

Opmars EV’s zet rap door

De opmars van elektrische auto’s gaat onverbiddelijk door. In juli werden er 25.464 nieuwe batterij-aangedreven EV’s geregistreerd, dat is ruim de helft meer dan een jaar eerder. BEV’s zijn daarmee in Duitsland goed voor een marktaandeel van 10,8 procent. Het aantal hybride auto’s kwam met 69.795 een derde hoger uit en vertegenwoordigde een marktaandeel van 29,5 procent. Dat wil zeggen dat BEV’s en PHEV’s samen nu meer dan 40 procent van de nieuwe Duitse personenauto’s voor hun rekening nemen.

Tesla in trek

Grote winnaar was dit keer Tesla met ruim 140 procent hogere verkopen. Van de Duitse thuismerken springt Opel eruit. Het merk wist ondanks het tegenzittende tij 16 procent meer auto’s te registreren. Verder kwam alleen Land Rover positief uit met een bescheiden plus van 2,6 procent.

Tot de zware verliezers behoren de thuismerken Ford met bijna de helft lagere verkopen, Mercedes-Benz met een min van 38 procent en Smart dat 30 procent moest inleveren. Bij de importmerken krijgen Ssangyong met 64 procent en Subaru met 50 procent de zwaarste klappen. Verder zijn de verkopen bij Renault, Nissan, Honda en Skoda alle met meer dan 40 procent ingezakt.