Als massaproducent heeft VW iets meer tijd om zich aan te passen aan vernieuwingen in de industrie dan kleinere autofabrikanten, denkt Diess. “Daardoor kunnen we veel banen behouden. Op zulke plaatsen zullen we wat krimpen, op andere plekken komen er banen bij.”

Door de overgang naar elektrisch rijden en werk aan autonoom rijden wordt in de auto-industrie momenteel veel geïnvesteerd. Ook kleine toeleveranciers hebben extra geld nodig. Diess verwacht dat het overgrote merendeel van de toeleveranciers zonder problemen door kan. “Stoelen zijn nog steeds stoelen, staal is nog steeds staal, wielen zijn nog steeds wielen en remmen zijn nog steeds remmen.”

Op het gebied van aandrijving vinden wel grotere veranderingen plaats, maar ook de invloed daarvan moeten we niet overschatten, meent Diess. “De aandrijflijn is niet waar we momenteel de meeste mensen hebben werken. Het in elkaar zetten van een motor kost een uur op een totale productietijd van een auto van 20 à 30 uur.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding