Nettowinst Pirelli in 2021 voorlopig fors hoger dan vorig jaar

Bandenfabrikant Pirelli is er in het eerste halfjaar in geslaagd de hogere kosten voor grondstoffen ruimschoots door te berekenen in de verkoopprijzen. Wel was het bedrijf meer kwijt aan R&D en aan marketing. Al met al kwam de aangepaste nettowinst uit op 377,4 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder 66,7 miljoen euro was. Door aanzienlijk hogere volumes, met name bij de >18” banden, behaalde Pirelli een omzetgroei van ruim 42 procent naar 2,565 miljard euro.

Pirelli doet het vooral uitstekend bij de high-value banden, zowel bij eerste installatie als vervanging. Daarnaast is het aantal geleverde banden voor elektrische auto’s vernegenvoudigd vergeleken met een jaar geleden. Dankzij de sterke relaties met de fabrikanten van premium auto’s kon het Italiaanse bandenmerk haar positie in China aanzienlijk versterken.

Pirelli lanceerde ook de eerste band met certificatie van de Forest Stewardships Council die waakt over verantwoord beheer van de bossen. Die certificering bevestigt dat de rubber en rayon afkomstig zijn van plantages die de biodiversiteit behouden en plaatselijke gemeenschappen en werkers steunen.

Pirelli verwacht nog steeds dat de markt voor autobanden als geheel dit jaar met tien procent zal kunnen groeien. Wel verschilt die verwachting per segment. Bij >18” banden wordt een groei voorzien van 15 procent door de goede gang van zaken in het vervangingssegment. Bij banden voor eerste installatie (Original Equipment) is de eerder voorspelde groei van 15 procent wegens de gevolgen van het chiptekort echter teruggedraaid naar 10 procent.

Nettowinst Pirelli in 2021 voorlopig fors hoger dan vorig jaar - Automobielmanagement.nl

Nettowinst Pirelli in 2021 voorlopig fors hoger dan vorig jaar

Bandenfabrikant Pirelli is er in het eerste halfjaar in geslaagd de hogere kosten voor grondstoffen ruimschoots door te berekenen in de verkoopprijzen. Wel was het bedrijf meer kwijt aan R&D en aan marketing. Al met al kwam de aangepaste nettowinst uit op 377,4 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder 66,7 miljoen euro was. Door aanzienlijk hogere volumes, met name bij de >18” banden, behaalde Pirelli een omzetgroei van ruim 42 procent naar 2,565 miljard euro.

Pirelli doet het vooral uitstekend bij de high-value banden, zowel bij eerste installatie als vervanging. Daarnaast is het aantal geleverde banden voor elektrische auto’s vernegenvoudigd vergeleken met een jaar geleden. Dankzij de sterke relaties met de fabrikanten van premium auto’s kon het Italiaanse bandenmerk haar positie in China aanzienlijk versterken.

Pirelli lanceerde ook de eerste band met certificatie van de Forest Stewardships Council die waakt over verantwoord beheer van de bossen. Die certificering bevestigt dat de rubber en rayon afkomstig zijn van plantages die de biodiversiteit behouden en plaatselijke gemeenschappen en werkers steunen.

Pirelli verwacht nog steeds dat de markt voor autobanden als geheel dit jaar met tien procent zal kunnen groeien. Wel verschilt die verwachting per segment. Bij >18” banden wordt een groei voorzien van 15 procent door de goede gang van zaken in het vervangingssegment. Bij banden voor eerste installatie (Original Equipment) is de eerder voorspelde groei van 15 procent wegens de gevolgen van het chiptekort echter teruggedraaid naar 10 procent.