Verzekeraar voorziet hogere autoprijzen

Nieuwe Europese auto’s kunnen volgend jaar drie tot zes procent duurder worden. Dat stelt kredietverzekeraar Euler Hermes: “Onze researchafdeling constateert dat er op de automarkt sprake is van een mismatch. De autoproductie wordt beperkt door een tekort aan materialen, vooral halfgeleiders. Daar tegenover staat een groeiende vraag naar nieuwe auto’s.’’

Euler Hermes roept in herinnering dat de registratie van nieuwe auto’s in Europa sterk is toegenomen. In de eerste jaarhelft werden ruim een kwart meer auto’s geregistreerd dan een jaar eerder, hoewel daarmee het niveau van 2019 nog niet werd gehaald. De autoproducenten hebben echter grote moeite om aan de vraag te voldoen. De productie wordt beperkt door het tekort aan materialen. Zowel in april als in mei viel de volume-index voor de autoproductie in de Eurozone terug tot het laagste maandelijkse niveau sinds 2010. Het productieniveau in mei lag ruim onder het gemiddelde niveau van vóór de crisis voor de EU (-23 procent in vergelijking met het gemiddelde van 2019). De klap voor de top 4 autolanden komt nog harder aan: -33 procent voor Frankrijk, -30 procent voor Duitsland, -25 procent voor Spanje.

Normaliseren

Euler Hermes berekent dat het voor de top vier landen ruim 10 maanden duurt om de huidige tekorten aan materialen en apparatuur weg te werken en de productie te normaliseren. In het gunstigste scenario zou het herstelproces in het tweede kwartaal van 2022 voltooid kunnen zijn. ‘’Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10 procent, in Spanje van 2,4 procent tot 5,8 procent, in Frankrijk van 0,8 procent tot 5,0 procent.’’

Lees ook:
Stellantis waarschuwt voor hogere autoprijzen

Verzekeraar voorziet hogere autoprijzen - Automobielmanagement.nl

Verzekeraar voorziet hogere autoprijzen

Nieuwe Europese auto’s kunnen volgend jaar drie tot zes procent duurder worden. Dat stelt kredietverzekeraar Euler Hermes: “Onze researchafdeling constateert dat er op de automarkt sprake is van een mismatch. De autoproductie wordt beperkt door een tekort aan materialen, vooral halfgeleiders. Daar tegenover staat een groeiende vraag naar nieuwe auto’s.’’

Euler Hermes roept in herinnering dat de registratie van nieuwe auto’s in Europa sterk is toegenomen. In de eerste jaarhelft werden ruim een kwart meer auto’s geregistreerd dan een jaar eerder, hoewel daarmee het niveau van 2019 nog niet werd gehaald. De autoproducenten hebben echter grote moeite om aan de vraag te voldoen. De productie wordt beperkt door het tekort aan materialen. Zowel in april als in mei viel de volume-index voor de autoproductie in de Eurozone terug tot het laagste maandelijkse niveau sinds 2010. Het productieniveau in mei lag ruim onder het gemiddelde niveau van vóór de crisis voor de EU (-23 procent in vergelijking met het gemiddelde van 2019). De klap voor de top 4 autolanden komt nog harder aan: -33 procent voor Frankrijk, -30 procent voor Duitsland, -25 procent voor Spanje.

Normaliseren

Euler Hermes berekent dat het voor de top vier landen ruim 10 maanden duurt om de huidige tekorten aan materialen en apparatuur weg te werken en de productie te normaliseren. In het gunstigste scenario zou het herstelproces in het tweede kwartaal van 2022 voltooid kunnen zijn. ‘’Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10 procent, in Spanje van 2,4 procent tot 5,8 procent, in Frankrijk van 0,8 procent tot 5,0 procent.’’

Lees ook:
Stellantis waarschuwt voor hogere autoprijzen