Canoo heeft in deze zes maanden 108 miljoen dollar besteed om het bedrijf verder op te bouwen. In het lopende kwartaal komt daar naar verwachting nog eens 75 tot 85 miljoen dollar aan operationele kosten en 45 tot 55 miljoen dollar aan verdere investeringen bij. Het aantal werknemers is ook opgelopen tot meer dan 600 terwijl dat er begin dit jaar nog maar 230 waren. Meer dan 70 procent van hen houdt zich bezig met de ontwikkeling van hardware en software. Canoo heeft inmiddels 9.500 bestellingen binnen voor haar eerste elektrische voertuig maar daarbij gaat het wel om niet-bindende orders.

Expansie

Canoo herinnert in het kwartaalbericht aan het toewijzen van een contract aan VDL Nedcar. Daarmee wil Canoo ‘het eerste productiedoel voor het laatste kwartaal van volgend jaar halen en daarnaast een ‘footprint’ krijgen voor verdere expansie in Europa’. Het overgrote deel van de productie zal plaatsvinden in een fabriek in Oklahoma. Canoo meldt nu dat het daarvoor 300 miljoen dollar aan steun van die Amerikaanse staat heeft ontvangen.

Het kwartaalbericht is niet goed gevallen op de aandelenbeurs van Wall Street want daar daalde de koers van Canoo verder met 6,4 procent. Het aandeel is nu nog rond de 6,50 dollar waard terwijl dat begin dit jaar nog 16,70 dollar was.

Lees ook:
Nog veel vraagtekens rond VDL Nedcar’s klant Canoo