Fabrieken Volkswagen en Audi langer dicht door chiptekort

Een deel van het Volkswagen en Audi-personeel in Duitsland heeft langer zomervakantie. Door het chiptekort kan de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg deze week maar met een beperkte bezetting draaien. Audi moet de traditionele zomerstop in twee van zijn Duitse fabrieken zelfs compleet verlengen waardoor er helemaal geen auto’s worden geproduceerd.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

De Volkswagen-fabriek in Wolfsburg is met 60.000 werknemers de grootste vestiging van het Duitse autoconcern. Audi legt de productie in de hoofdfabriek in Ingolstadt en in Neckarsulm stil. Volgens Audi gaat daardoor voor ongeveer 10.000 werknemers werktijdverkorting gelden. In de eerste helft van dit jaar kon Audi naar eigen zeggen al 50.000 minder auto’s bouwen vanwege tekorten aan onderdelen, ondanks de grote vraag.

Niet de enige

De Duitsers zijn verre van de enige in de branche die hun productie flink moeten terugschroeven. Rivaal Toyota maakte bijvoorbeeld ook bekend de productie tijdelijk op te schorten, in veertien van zijn Japanse fabrieken. Het productiedoel voor de maand september is daardoor met 40 procent verlaagd. Ook andere grote autoconcerns zoals Daimler, General Motors en Ford hebben dit jaar de productie moeten onderbreken door die tekorten. Experts hebben aangegeven dat het chiptekort nog tot ver in 2022 kan aanhouden, ondanks dat chipfabrikanten er alles aan doen om hun productie op te voeren.

Lees ook:
Toyota bouwt 360.000 auto’s minder door chiptekort

Fabrieken Volkswagen en Audi langer dicht door chiptekort - Automobielmanagement.nl

Fabrieken Volkswagen en Audi langer dicht door chiptekort

Een deel van het Volkswagen en Audi-personeel in Duitsland heeft langer zomervakantie. Door het chiptekort kan de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg deze week maar met een beperkte bezetting draaien. Audi moet de traditionele zomerstop in twee van zijn Duitse fabrieken zelfs compleet verlengen waardoor er helemaal geen auto’s worden geproduceerd.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

De Volkswagen-fabriek in Wolfsburg is met 60.000 werknemers de grootste vestiging van het Duitse autoconcern. Audi legt de productie in de hoofdfabriek in Ingolstadt en in Neckarsulm stil. Volgens Audi gaat daardoor voor ongeveer 10.000 werknemers werktijdverkorting gelden. In de eerste helft van dit jaar kon Audi naar eigen zeggen al 50.000 minder auto’s bouwen vanwege tekorten aan onderdelen, ondanks de grote vraag.

Niet de enige

De Duitsers zijn verre van de enige in de branche die hun productie flink moeten terugschroeven. Rivaal Toyota maakte bijvoorbeeld ook bekend de productie tijdelijk op te schorten, in veertien van zijn Japanse fabrieken. Het productiedoel voor de maand september is daardoor met 40 procent verlaagd. Ook andere grote autoconcerns zoals Daimler, General Motors en Ford hebben dit jaar de productie moeten onderbreken door die tekorten. Experts hebben aangegeven dat het chiptekort nog tot ver in 2022 kan aanhouden, ondanks dat chipfabrikanten er alles aan doen om hun productie op te voeren.

Lees ook:
Toyota bouwt 360.000 auto’s minder door chiptekort