De Volkswagen-fabriek in Wolfsburg is met 60.000 werknemers de grootste vestiging van het Duitse autoconcern. Audi legt de productie in de hoofdfabriek in Ingolstadt en in Neckarsulm stil. Volgens Audi gaat daardoor voor ongeveer 10.000 werknemers werktijdverkorting gelden. In de eerste helft van dit jaar kon Audi naar eigen zeggen al 50.000 minder auto’s bouwen vanwege tekorten aan onderdelen, ondanks de grote vraag.

Niet de enige

De Duitsers zijn verre van de enige in de branche die hun productie flink moeten terugschroeven. Rivaal Toyota maakte bijvoorbeeld ook bekend de productie tijdelijk op te schorten, in veertien van zijn Japanse fabrieken. Het productiedoel voor de maand september is daardoor met 40 procent verlaagd. Ook andere grote autoconcerns zoals Daimler, General Motors en Ford hebben dit jaar de productie moeten onderbreken door die tekorten. Experts hebben aangegeven dat het chiptekort nog tot ver in 2022 kan aanhouden, ondanks dat chipfabrikanten er alles aan doen om hun productie op te voeren.

Lees ook:
Toyota bouwt 360.000 auto’s minder door chiptekort

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding