Over de eerste zeven maanden komt de autoproductie met 552.361 exemplaren nog altijd wel ruim 18 procent hoger uit dan in dezelfde periode in 2020 toen veel fabrieken wegens de corona lockdown geruime tijd gesloten waren. Meer dan 80 procent van de gebouwde auto’s is bestemd voor de export, met name naar landen in de EU.

Pingdemic

De scherpe daling in juli is grotendeels te wijten aan het chiptekort. Om die reden zijn veel fabrieken aanzienlijk langer dicht dan de normale zomervakantie. Maar Britse autofabrikanten hebben ook te kampen met de zogenaamde pingdemic. Dat duidt op een corona-app die een ‘ping’ geeft zodra iemand te dicht in de buurt is geweest van een besmet persoon. Een gepingde werknemer wordt geacht daarna zeker tien dagen thuis in quarantaine te gaan wat in de autofabrieken tot veel lege plekken aan de banden leidt.

Moeilijke omstandigheden

Directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT: “Deze cijfers tonen keihard aan met welke buitengewoon moeilijke omstandigheden de Britse autofabrikanten nog steeds te kampen hebben. De gevolgen van de pingdemic beginnen minder te worden nu de regels voor zelfisolatie zijn versoepeld, maar het wereldwijde tekort aan halfgeleiders vertoont nog geen enkel teken van verbetering. De Britse auto-industrie doet alles wat maar mogelijk is om de productielijnen aan de gang te houden. De regering kan helpen door de coronasteun in stand te houden en onze concurrentiekracht te versterken door de energietarieven en OZB te verlagen voor een sector die van strategisch belang is om tot ‘net zero’ te komen.’’

Lees ook:
Nissan wil giga-batterijfabriek in Engeland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding