Dat blijkt uit een studie van het Verband der Automobilindustrie en Deloitte. Een grote meerderheid van de bedrijven gaat er vanuit dat de overgang naar elektromobiliteit niet meer te stoppen is. 88 procent denkt daarbij wel dat het pas 2030 of nog later zal worden voordat de verbrandingsmotor helemaal zal verdwijnen. Daarbij gaan ook veel bedrijven er vanuit dat ook waterstofcellen of synthetische brandstoffen in de toekomst een rol zullen spelen in de aandrijflijn voor auto’s.

Langzaam en gecontroleerd

De toeleveranciers verdienen nog verreweg het meeste geld met de traditionele technologie, maar investeren dat vervolgens grotendeels in onderzoek en ontwikkeling van elektromobiliteit. “Zoals de investeringsverhoudingen duidelijk laten zien, gaan de bedrijven er vanuit dat de omzet van elektrische auto’s duidelijk verder zal stijgen,’’ aldus dr Harald Proff die bij Deloitte Deutschland de auto researchactiviteiten leidt. “Een groot deel volgt daarbij wel een oogst-strategie, dat wil zeggen een langzaam en gecontroleerd terugtrekken uit de markt voor verbrandingstechnologie en gelijktijdige opbouw van de business elektromobiliteit. Een radicale strategie, zoals een vroegtijdig en snel vertrek zien je maar zelden.’’

Lees ook:
‘EU-doelstelling is verbod op verbrandingsmotor’