De productiestop werd eerst aangekondigd door de Italiaanse vakbond Fiom-Cgil maar is inmiddels bevestigd door een woordvoerder van Stellantis. “Ik kan bevestigen dat de productie in de fabriek in Sevel wordt geschorst wegens een tekort aan chips van een leverancier. Het zal duidelijk zijn dat dit probleem ook andere assemblagefabrieken kan gaan treffen zoals in Melfi.’’ Sevel ligt voorlopig de eerste week van september stil maar dat kan langer duren. Eerder waarschuwde CEO Carlos Tavares dat de chipproblemen tot in 2022 aan kunnen houden.
Tijdelijk probleem
Analisten van investeringsbedrijf Capital Group stellen dat het chiptekort meer een tijdelijk dan een structureel probleem is. “De auto-industrie is in de eigen val getrapt nadat ze tijdens de eerste maanden van de pandemie bestellingen bij chipfabrikanten had afgezegd. Tegelijk werd alles wat digitaal was versneld. Toen autobouwers afgelopen herfst weer nieuwe bestellingen wilden plaatsen was er geen capaciteit voor hen. Gelukkig is de autosector maar goed voor een klein percentage van de totale halfgeleidersmarkt, hoewel het wel een gebied is voor potentiële groei door de toename van de EV-productie. Omdat het zo’n vier maanden kost om autochips te produceren zal de situatie zich tegen het eind van dit jaar vanzelf corrigeren.’’