Stellantis legt productie bestelauto’s stil door chiptekort

Stellantis heeft een fabriek voor lichte bestelwagens, de Fiat Ducato, de Peugeot Boxer en de Citroën Jumper/Relay, in het Italiaanse Sevel stop moeten zetten wegens het chiptekort. Met een dagelijkse productie van 1.200 voertuigen per dag en 6.500 werknemers is Sevel de grootste bestelwagenfabriek van Europa.

De productiestop werd eerst aangekondigd door de Italiaanse vakbond Fiom-Cgil maar is inmiddels bevestigd door een woordvoerder van Stellantis. “Ik kan bevestigen dat de productie in de fabriek in Sevel wordt geschorst wegens een tekort aan chips van een leverancier. Het zal duidelijk zijn dat dit probleem ook andere assemblagefabrieken kan gaan treffen zoals in Melfi.’’ Sevel ligt voorlopig de eerste week van september stil maar dat kan langer duren. Eerder waarschuwde CEO Carlos Tavares dat de chipproblemen tot in 2022 aan kunnen houden.

Tijdelijk probleem

Analisten van investeringsbedrijf Capital Group stellen dat het chiptekort meer een tijdelijk dan een structureel probleem is. “De auto-industrie is in de eigen val getrapt nadat ze tijdens de eerste maanden van de pandemie bestellingen bij chipfabrikanten had afgezegd. Tegelijk werd alles wat digitaal was versneld. Toen autobouwers afgelopen herfst weer nieuwe bestellingen wilden plaatsen was er geen capaciteit voor hen. Gelukkig is de autosector maar goed voor een klein percentage van de totale halfgeleidersmarkt, hoewel het wel een gebied is voor potentiële groei door de toename van de EV-productie. Omdat het zo’n vier maanden kost om autochips te produceren zal de situatie zich tegen het eind van dit jaar vanzelf corrigeren.’’

Lees ook:
Stellantis voert omzet met bijna de helft op

Stellantis legt productie bestelauto’s stil door chiptekort - Automobielmanagement.nl

Stellantis legt productie bestelauto’s stil door chiptekort

Stellantis heeft een fabriek voor lichte bestelwagens, de Fiat Ducato, de Peugeot Boxer en de Citroën Jumper/Relay, in het Italiaanse Sevel stop moeten zetten wegens het chiptekort. Met een dagelijkse productie van 1.200 voertuigen per dag en 6.500 werknemers is Sevel de grootste bestelwagenfabriek van Europa.

De productiestop werd eerst aangekondigd door de Italiaanse vakbond Fiom-Cgil maar is inmiddels bevestigd door een woordvoerder van Stellantis. “Ik kan bevestigen dat de productie in de fabriek in Sevel wordt geschorst wegens een tekort aan chips van een leverancier. Het zal duidelijk zijn dat dit probleem ook andere assemblagefabrieken kan gaan treffen zoals in Melfi.’’ Sevel ligt voorlopig de eerste week van september stil maar dat kan langer duren. Eerder waarschuwde CEO Carlos Tavares dat de chipproblemen tot in 2022 aan kunnen houden.

Tijdelijk probleem

Analisten van investeringsbedrijf Capital Group stellen dat het chiptekort meer een tijdelijk dan een structureel probleem is. “De auto-industrie is in de eigen val getrapt nadat ze tijdens de eerste maanden van de pandemie bestellingen bij chipfabrikanten had afgezegd. Tegelijk werd alles wat digitaal was versneld. Toen autobouwers afgelopen herfst weer nieuwe bestellingen wilden plaatsen was er geen capaciteit voor hen. Gelukkig is de autosector maar goed voor een klein percentage van de totale halfgeleidersmarkt, hoewel het wel een gebied is voor potentiële groei door de toename van de EV-productie. Omdat het zo’n vier maanden kost om autochips te produceren zal de situatie zich tegen het eind van dit jaar vanzelf corrigeren.’’

Lees ook:
Stellantis voert omzet met bijna de helft op