De autotak verkocht 56.643 nieuwe personen- en lichte bestelwagens. Dat was 12,3 procent meer dan een jaar eerder terwijl de Belgische markt als geheel met 6,1 procent toenam. D’Ieteren kon daarmee haar marktaandeel op de Belgische markt voor nieuwe personenwagens met bijna een half procentpunt verhogen naar 23,5 procent. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan Audi, Skoda en Porsche, terwijl VW daalde. Bij elektrische auto’s kwam bijna één op de drie exemplaren van D’Ieteren. Dat alles leverde een omzet op van 1,844 miljard wat een kwart meer was op jaarbasis. De verkopen van gebruikte auto’s namen daarvan 123,5 miljoen voor hun rekening wat 252 procent meer was dan in H1 2020.

Belron

Autoglasspecialist Belron, dat voor 54 procent eigendom is van D’Ieteren, haalde een omzet van ruim 2,3 miljard euro. Dat is een kwart hoger dan in de eerste helft van 2020 ‘wat de impact van de pandemie op de handel toen weerspiegelt.’ Ruim de helft van de omzet komt uit Noord-Amerika, 30 procent uit Europa en de rest elders uit de wereld. De stijging van de verkopen werd in alle regio’s bevorderd door een aanhoudend positieve prijs/mix en de tarieven voor ADAS-herkalibratie. Belron maakte daarop een winst van 443 miljoen, een toename met 123 procent op jaarbasis.

Lees ook:
Belgische VW-dealer d’Ieteren stelt verwachtingen naar boven bij

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding