Duitse ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s

De koper van een elektrische auto kan in Duitsland 15.000 tot zelfs 20.000 euro aan verschillende subsidies opstrijken. Daarbij gaat het om directe bijdragen zoals de aankooppremie of korting op de registratierechten maar ook om de lagere belastingbijtelling en de subsidie voor het plaatsen van laadpalen of installeren van een laadpunt thuis.

Dat stelt het economische dagblad Handelsblatt in een lange verhandeling over de ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s. In Duitsland is bijna een kwart van de nieuwe auto’s plug-in hybride of batterij-elektrisch. Vorig jaar lag dat aandeel nog maar net boven de acht procent. “Maar de prijs voor die kunstmatige ‘boom’ is enorm. De vooruitgang van de elektromobiliteit wordt duur gekocht,’’ aldus rekenaars van de Deutsche Bank die de overheidsbijdragen voor Handelsblatt bij elkaar op hebben geteld.

Duur

“De CO2-besparing door elektromobiliteit is duur, andere methoden voor klimaatbescherming zijn duidelijk efficiënter. Rekenkundig gezien kan met de uitgaven die nodig zijn om één ton CO2-besparing te realiseren door de omslag naar elektrische auto’s 16 tot 20 ton CO2 op andere manieren bespaard worden. Door het vastleggen op één technologie verhinderen de E-auto subsidies eveneens de zoektocht naar de beste methode voor klimaatbescherming en remmen ze in het uiterste geval innovaties in plaats van die te bevorderen. En tenslotte zijn de subsidies voor elektrische auto’s asociaal omdat ze ten goede komen aan diegenen die zich een nieuwe auto kunnen veroorloven en die die thuis ook kunnen opladen,’’ is het oordeel van Handelsblatt.

Overvoerd

De Duitse krant vraagt zich ook af waarom de Staat op moet draaien voor de laadpalen. “Waarom is dat een openbare taak ? De staat bouwt toch ook geen tankstations. En Tesla heeft ook zonder enige hulp van het verkeersministerie zijn net van superchargers in heel Europa aan kunnen leggen.’’ Dat verkeersministerie heeft in Duitsland alleen al een half miljard euro uitgetrokken voor openbare laadinfrastructuur waarbij dan nog 800 miljoen komt voor subsidie voor particuliere laadpunten. Ook de bouw van batterijfabrieken en -ontwikkelingsprojecten kan op omvangrijke overheidsbijdragen rekenen. De Europese Commissie heeft in dat kader 6,1 miljard euro voor dat doel uitgetrokken. “Onze branche wordt enorm overvoerd,’’ stelt een niet met name genoemde manager van Mercedes-Benz dan ook. En auto-analist Arndt Ellinghorst voegt er aan toe: “We moeten weg van die productiesubsidie. De autoconcerns zijn financieel sterk genoeg om de vervaardiging van nieuwe elektrische modellen zelf op zich te nemen.’’

Lees ook:
Duitse toeleverancier nog altijd afhankelijk van verbrandingsmotor

Duitse ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s - Automobielmanagement.nl

Duitse ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s

De koper van een elektrische auto kan in Duitsland 15.000 tot zelfs 20.000 euro aan verschillende subsidies opstrijken. Daarbij gaat het om directe bijdragen zoals de aankooppremie of korting op de registratierechten maar ook om de lagere belastingbijtelling en de subsidie voor het plaatsen van laadpalen of installeren van een laadpunt thuis.

Dat stelt het economische dagblad Handelsblatt in een lange verhandeling over de ‘subsidiewaanzin’ voor elektrische auto’s. In Duitsland is bijna een kwart van de nieuwe auto’s plug-in hybride of batterij-elektrisch. Vorig jaar lag dat aandeel nog maar net boven de acht procent. “Maar de prijs voor die kunstmatige ‘boom’ is enorm. De vooruitgang van de elektromobiliteit wordt duur gekocht,’’ aldus rekenaars van de Deutsche Bank die de overheidsbijdragen voor Handelsblatt bij elkaar op hebben geteld.

Duur

“De CO2-besparing door elektromobiliteit is duur, andere methoden voor klimaatbescherming zijn duidelijk efficiënter. Rekenkundig gezien kan met de uitgaven die nodig zijn om één ton CO2-besparing te realiseren door de omslag naar elektrische auto’s 16 tot 20 ton CO2 op andere manieren bespaard worden. Door het vastleggen op één technologie verhinderen de E-auto subsidies eveneens de zoektocht naar de beste methode voor klimaatbescherming en remmen ze in het uiterste geval innovaties in plaats van die te bevorderen. En tenslotte zijn de subsidies voor elektrische auto’s asociaal omdat ze ten goede komen aan diegenen die zich een nieuwe auto kunnen veroorloven en die die thuis ook kunnen opladen,’’ is het oordeel van Handelsblatt.

Overvoerd

De Duitse krant vraagt zich ook af waarom de Staat op moet draaien voor de laadpalen. “Waarom is dat een openbare taak ? De staat bouwt toch ook geen tankstations. En Tesla heeft ook zonder enige hulp van het verkeersministerie zijn net van superchargers in heel Europa aan kunnen leggen.’’ Dat verkeersministerie heeft in Duitsland alleen al een half miljard euro uitgetrokken voor openbare laadinfrastructuur waarbij dan nog 800 miljoen komt voor subsidie voor particuliere laadpunten. Ook de bouw van batterijfabrieken en -ontwikkelingsprojecten kan op omvangrijke overheidsbijdragen rekenen. De Europese Commissie heeft in dat kader 6,1 miljard euro voor dat doel uitgetrokken. “Onze branche wordt enorm overvoerd,’’ stelt een niet met name genoemde manager van Mercedes-Benz dan ook. En auto-analist Arndt Ellinghorst voegt er aan toe: “We moeten weg van die productiesubsidie. De autoconcerns zijn financieel sterk genoeg om de vervaardiging van nieuwe elektrische modellen zelf op zich te nemen.’’

Lees ook:
Duitse toeleverancier nog altijd afhankelijk van verbrandingsmotor