Bij lichte bedrijfsvoertuigen komen de dalingen over augustus uit op 17 procent vergeleken met 2020 en 23 procent vergeleken met 2019. Dit marktsegment vertoont dit jaar over de eerste acht maanden nog wel een plus van bijna negen procent.
Chiptekort
De verschillende markten voor nieuwe voertuigen blijven zwaar te lijden hebben onder het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, tekent autofederatie Febiac aan. De Belgische organisatie signaleert daarbij dat het chiptekort ook de markt voor motorfietsen negatief beïnvloed. Hier daalden de verkopen afgelopen maand vergeleken met vorig jaar met 17 procent. Als gekeken wordt naar 2019 dan namen de verkopen van motorfietsen in België nog altijd wel met ruim zes procent toe.
Uitschieters
Ook op de Belgische markt zijn bij de kleinere merken wel enkele positieve uitschieters te zien. Zo wist Ssangyong de verkopen in augustus met bijna een derde op te voeren, boekte Tesla een plus van 28 procent, kon Subaru de verkopen verdubbelen en realiseerde MG met een bescheiden aantal van 33 auto’s wel een verkoopgroei van 725 procent.
Lees ook:
Belgische particuliere autokoper laat elektrische auto nog links liggen