Mercedes-Benz koopt belang in batterijbedrijf Stellantis

Mercedes-Benz neemt een belang van 33 procent in Automotive Cells Company. Dit bedrijf is vorig jaar opgericht door Stellantis en energiebedrijf TotalEnergies voor de ontwikkeling en productie van de volgende generatie batterijcellen en modules.

Mercedes-Benz zal volgend jaar miljoenen euro’s investeren in het project dat in totaal meer dan zeven miljard euro vergt. De totale bijdrage van de Duitsers zal wel onder de één miljard euro blijven.

Electric First

Mercedes-Benz, nu nog onderdeel van Daimler, wil tegen 2030 alleen nog vol-elektrische auto’s bouwen. Daarvoor is een totale batterij productiecapaciteit van meer dan 200 GW/h nodig. Samen met partners wil het Duitse bedrijf acht accufabrieken bouwen waarvan vier in Europa. “Toetreden tot ACC is de volgende stap op onze weg van Electric First naar Electric Only.’’ aldus de verklaring.

120 GW/h

Het ACC-project, dat zwaar wordt gesubsidieerd door Duitsland en Frankrijk, mikt op een capaciteit van 120 GW/h tegen het eind van dit decennium. Het consortium beschikt momenteel over een onderzoekscentrum in Bordeaux terwijl een pilotfabriek in Nersac eind dit jaar op gang moet komen. Verder is een fabriek gepland in Kaiserslautern in de buurt van Opel. De volle productie moet vervolgens rond 2025 draaien en dan ook batterijcellen leveren aan Mercedes-Benz. De Duitsers zullen hun onderzoek en expertise op dat gebied inbrengen bij ACC en de uitbreiding van het productienetwerk verder ondersteunen. ‘’Met deze investering stuwt Mercedes-Benz de industrialisatie van geavanceerde en duurzame celtechnologieën in Europa.’’

Lees ook:
Milieugroep eist dat Daimler en BMW stoppen met verbrandingsmotoren

Mercedes-Benz koopt belang in batterijbedrijf Stellantis - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz koopt belang in batterijbedrijf Stellantis

Mercedes-Benz neemt een belang van 33 procent in Automotive Cells Company. Dit bedrijf is vorig jaar opgericht door Stellantis en energiebedrijf TotalEnergies voor de ontwikkeling en productie van de volgende generatie batterijcellen en modules.

Mercedes-Benz zal volgend jaar miljoenen euro’s investeren in het project dat in totaal meer dan zeven miljard euro vergt. De totale bijdrage van de Duitsers zal wel onder de één miljard euro blijven.

Electric First

Mercedes-Benz, nu nog onderdeel van Daimler, wil tegen 2030 alleen nog vol-elektrische auto’s bouwen. Daarvoor is een totale batterij productiecapaciteit van meer dan 200 GW/h nodig. Samen met partners wil het Duitse bedrijf acht accufabrieken bouwen waarvan vier in Europa. “Toetreden tot ACC is de volgende stap op onze weg van Electric First naar Electric Only.’’ aldus de verklaring.

120 GW/h

Het ACC-project, dat zwaar wordt gesubsidieerd door Duitsland en Frankrijk, mikt op een capaciteit van 120 GW/h tegen het eind van dit decennium. Het consortium beschikt momenteel over een onderzoekscentrum in Bordeaux terwijl een pilotfabriek in Nersac eind dit jaar op gang moet komen. Verder is een fabriek gepland in Kaiserslautern in de buurt van Opel. De volle productie moet vervolgens rond 2025 draaien en dan ook batterijcellen leveren aan Mercedes-Benz. De Duitsers zullen hun onderzoek en expertise op dat gebied inbrengen bij ACC en de uitbreiding van het productienetwerk verder ondersteunen. ‘’Met deze investering stuwt Mercedes-Benz de industrialisatie van geavanceerde en duurzame celtechnologieën in Europa.’’

Lees ook:
Milieugroep eist dat Daimler en BMW stoppen met verbrandingsmotoren